nieuws

Junkmail kost vermogen

Digitaal werken

Als je e-mailaccount overstroomt met ongevraagde e-mail kun je je flink ergeren; junkmail raakt niet alleen je humeur, maar ook je portemonnee.

Als je een gratis e-mailaccount hebt, zul je in de meeste gevallen ten prooi vallen aan spam, oftewel junkmail: e-mails met reclameboodschappen die ongevraagd in jouw mailbox worden gedumpt. Dat veroorzaakt niet alleen ergernis, maar ook hoge kosten.

KOSTBARE ROMMEL

De stroom reclame e-mails die internetabonnees ongevraagd ontvangen, kost een vermogen aan telefoontikken. Internetgebruikers betalen, volgens een onderzoek van de Europese Commissie in de Verenigde Staten en Europa, tot 10 miljard euro, dat is 22 miljard gulden, per jaar. Dankzij de huidige technologie kan één enkel bedrijf dagelijks een half miljard reclameboodschappen via het web te versturen.

PRIVACY

Ongevraagde reclameboodschappen kun je beschouwen als een inbreuk op je privacy, je hebt immers geen invloed op de aard van de reclameboodschappen die je ontvangt; en de wetgeving op privacy op het internet is momenteel niet in staat je privacy te garanderen. Je kunt als computergebruiker bij je provider wel aangeven of je ongewenste reclame wel of niet wilt ontvangen, door te kiezen voor de mogelijkheid opt-in (wel reclame ontvangen) of opt-out (reclame is niet gewenst). De Europese Commissie stelt voor om in de Europese Unie een opt-in-wetgeving in te voeren. Voor de industrie is ‘reclame met toestemming’ de meest effectieve manier om consumenteninformatie in te zamelen. De opt-in-wetgeving zal daarnaast het consumentenvertrouwen vergroten.

Reageer op dit artikel