nieuws

Midlife-generatie ongelukkig op het werk

Digitaal werken

Dertigers en veertigers hebben het zwaar op het werk.In de meeste organisaties zijn ze verreweg de grootste groep werknemers. Ze werken hard, zijn loyaal en betrokken en vormen een belangrijke kweekvijver voor het toekomstig (top)management. Maar ze zijn niet gelukkig.

Dertigers en veertigers hebben het zwaar op het werk.In de meeste organisaties zijn ze verreweg de grootste groep werknemers. Ze werken hard, zijn loyaal en betrokken en vormen een belangrijke kweekvijver voor het toekomstig (top)management. Maar ze zijn niet gelukkig.

Vervelen, overspannen

Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek onder 7.700 werknemers, deze groep werknemers van tussen de 35 en 55 jaar. Deze midlife-generatie verveelt zich, raakt overspannen en voelt zich gehinderd om vooruit te komen. Slechts 33 procent heeft plezier in het werk. 36 procent heeft het idee niet meer vooruit te komen. Eén op de vijf werknemers in de midlife-generatie oriënteert zich op een andere baan, schrijven de onderzoekers in Harvard Busines Review.

Frustratie en verwarring


Net als in de adolescentiefase van het leven, kan de midlife-generatie vervallen in frustratie, verwarring en vervreemding. Maar het kan ook een periode zijn van zelfontdekking, een nieuwe richting en een frisse start. Hoe dan ook: deze werknemers zullen op zoek gaan naar verandering. De vraag is of ze dat ze dat bij hun huidige werkgever doen of elders.
De meeste bedrijven blijken hier niet of nauwelijks op voorbereid te zijn, omdat het een vrij nieuwe en relatief onzichtbaar fenomeen is. Daardoor lopen deze organisaties het risico een aantal van hun beste werknemers te verliezen. Of, slechter nog: lopen ze het risico achter te blijven met een legertje ongemotiveerd, niet-betrokken en gedesillusioneerd personeel.

Vernieuwingshonger
 
De beste manier om deze groep gemotiveerd te houden is in te spelen om de vernieuwingshonger die de midlife-generatie heeft. Dat kan door een promotie, maar ook door het aanbieden van een nieuwe training, speciale opdrachten, een mentorschap of zelfs hele nieuwe carrièrepaden. De midlife-generatie wil niks liever dan zijn rusteloosheid om te zetten in energie. Daarvoor moeten ze echter wel de gelegenheid hebben, en, in sommig gevallen een klein beetje hulp, aldus de onderzoekers.

Reageer op dit artikel