nieuws

Nieuwe medewerkers passen zich niet snel genoeg aan; managers niet blij

Digitaal werken

Natuurlijk duurt het even voor je je nieuwe baan onder de knie hebt en je weg gevonden hebt in een onderneming. Een kwart van de managers is echter niet blij met de hoeveelheid tijd die het nieuwe werknemers kost om zich aan te passen aan hun nieuwe werkomgeving. Soms hebben ze na drie maanden hun draai nog steeds niet gevonden

Natuurlijk duurt het even voor je je nieuwe baan onder de knie hebt en je weg gevonden hebt in een onderneming. Een kwart van de managers is echter niet blij met de hoeveelheid tijd die het nieuwe werknemers kost om zich aan te passen aan hun nieuwe werkomgeving. Soms hebben ze na drie maanden nog steeds hun draai niet gevonden. Dit blijkt uit onderzoek van werving- en selectiebureau Robert Half International onder 2300 HR- en financieel managers in dertien landen.

In Spanje noemt meer dan de helft van de managers langzame integratie een groot probleem, tweevijfde van hun Luxemburgse collega’s deelt die mening. Eenvijfde van de managers in Zwitserland en Ierland vinden gebrekkige sociale vaardigheden van nieuwe werknemers juist het grootste probleem.

Training en inspraak
Verder bleek uit het onderzoek dat steeds meer bedrijven opleidingen inzetten om hun toppers te motiveren en te behouden. Driekwart van de managers noemt training de beste manier om werknemers vast te houden. Ook duidelijk omschreven doorgroeimogelijkheden en hogere salarissen worden veel genoemd. Trainingen blijken vooral populair onder managers in Zwitserland (93 procent) en Luxemburg (91 procent). In Nederland (58 procent) en Nieuw Zeeland (63 procent) scoren die aanzienlijk minder hoog.

Meer dan de helft van de respondenten zou een goed presterende werknemer die ontslag neemt een tegenbod doen. Vooral managers in Tsjechie en Nieuw Zeeland zijn bereid hun portemonnee te trekken.

Waardering
Ian Graves, algemeen directeur van Robert Half International Europa: ‘Personeel behouden blijft overal ter wereld prioriteit voor ondernemingen. Vooral in Europa speuren managers naar steeds creatievere manieren om dit voor elkaar te krijgen. Opleidingen en salarisverhogingen blijven populaire middelen, maar daarbij betrekken steeds meer bedrijven hun personeel bij strategische beslissingen. Dit geeft werknemers het gevoel dat ze daadwerkelijk invloed hebben, waardoor ze zich des te meer gewaardeerd, en dus betrokken voelen.’

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel