nieuws

Telefonische enquête

Digitaal werken

Een accent bij een telefonisch enquêteur is voor mensen geen probleem om mee te doen aan de enquête. Leuke tv-programma’s echter wel.

Callcenters hebben vaak een voorkeur voor vrouwen die accentloos Nederlands spreken. Dat is onterecht volgens taalkundige Marie-José Palmen. Uit haar onderzoek blijken sekse, dialect of verzoekstrategie niet van invloed op de bereidheid van mensen mee te doen aan een telefonische enquête. Wel van invloed zijn de programma’s die op tv zijn op het moment dat iemand wordt opgebeld. Bij voetbal of een goede film willen minder mensen meedoen.

GEEN PROBLEEM

De onderzoekster liet vier groepen enquêteurs bellen: mannen, vrouwen, met en zonder Limburgs accent. Die voerden bijna tweeduizend gesprekken. Zo’n twaalfhonderd mensen weigerden, de rest wilde wel meedoen of een afspraak voor een ander tijdstip maken. Of er een man of vrouw belde, en of er dialect in hun stem klonk, maakte niets uit. Ook niet of er een meer of minder vriendelijke introductietekst werd gebruikt. Een hoorbaar accent bleek geen voordeel, maar ook geen hinderpaal.

ENQUÊTEMOEHEID

Het percentage mensen dat meedoet aan telefonische enquêtes ligt in Nederland rond de 45%, en op slechte dagen rond de 30%. Veel mensen hebben het gevoel voortdurend opgebeld te worden met verzoeken om mee te doen aan een enquête.

Reageer op dit artikel