vraag & antwoord

Hoe kun je ongewenste mail (spam) voorkomen?

Digitaal werken

Waarschijnlijk kom je nooit helemaal van spam af. Er zijn wel wetten en regels opgesteld, maar in de praktijk blijkt het lastig om een spamvrije mailbox te hebben. Spammers vinden altijd weer methoden om technische of wettelijke blokkades te omzeilen. Wat kun je zelf doen?– Je kunt in ieder geval de medewerkers verplichten hun zakelijke […]

Waarschijnlijk kom je nooit helemaal van spam af. Er zijn wel wetten en regels opgesteld, maar in de praktijk blijkt het lastig om een spamvrije mailbox te hebben. Spammers vinden altijd weer methoden om technische of wettelijke blokkades te omzeilen.

Wat kun je zelf doen?
– Je kunt in ieder geval de medewerkers verplichten hun zakelijke e-mailadres niet te gebruiken voor nieuwsgroepen en abonnementen op e-zines e.d. Daarvoor kunnen zij beter een apart (gratis) e-mailaccount afsluiten (Hotmail bijvoorbeeld). Raad hen ook af hun gegevens in te vullen op websites.
– Er is anti-spam-software te koop, zogenaamde spamfilters. De filter beoordeelt aan de hand van bepaalde woorden/tekens in de subjectregel of een e-mailbericht spam is. Die worden dan automatisch verwijderd. Ook in Outlook is een anti-spammogelijkheid ingebouwd.
– Meer lezen over spam (tips) kan op www.internetprivacy.nl.

Reageer op dit artikel