vraag & antwoord

Waarom en wanneer gebruik je een disclaimer in e-mails of faxen?

Digitaal werken

Bedrijven gebruiken een disclaimer in een brief/fax/e-mail bijvoorbeeld als voorzorgsmaatregel tegen misbruik van de inhoud van het bericht, om aan te geven dat het bericht vertrouwelijk is of alleen is bestemd voor de geadresseerde, of om aan te geven dat aan de inhoud van het bericht geen rechten kunnen worden ontleend. Stel dat de ontvanger […]

Bedrijven gebruiken een disclaimer in een brief/fax/e-mail bijvoorbeeld als voorzorgsmaatregel tegen misbruik van de inhoud van het bericht, om aan te geven dat het bericht vertrouwelijk is of alleen is bestemd voor de geadresseerde, of om aan te geven dat aan de inhoud van het bericht geen rechten kunnen worden ontleend. Stel dat de ontvanger op basis van het bericht bepaalde eisen stelt, dan kan de verzendende partij verwijzen naar de clausule. Het is dus wel aan te raden om een disclaimer op te nemen wanneer de organisatie veel correspondentie per mail voert waaraan juridische consequenties vast kunnen zitten. Of de disclaimer werkelijk wat uitmaakt mocht het tot een geschil komen, is nog maar de vraag. Een rechter zal de mate waarin dat het geval is bepalen.

Reageer op dit artikel