vraag & antwoord

Wanneer kun je e-mail gebruiken?

Digitaal werken

E-mail is een van de meest populaire communicatiemiddelen in de kantooromgeving en wordt vaak automatisch gebruikt. De vraag is of dat terecht is, want in lang niet alle situaties is het efficiënt om e-mail te gebruiken. Wanneer is e-mail een (zeer) geschikt medium? Op basis van praktijkervaringen kun je ruwweg de volgende opsomming aanhouden. E-mail […]

E-mail is een van de meest populaire communicatiemiddelen in de kantooromgeving en wordt vaak automatisch gebruikt. De vraag is of dat terecht is, want in lang niet alle situaties is het efficiënt om e-mail te gebruiken. Wanneer is e-mail een (zeer) geschikt medium? Op basis van praktijkervaringen kun je ruwweg de volgende opsomming aanhouden.

E-mail is buitengewoon geschikt voor:
– het maken en bevestigen van afspraken
– het maken van afspraken met meerdere deelnemers (verzendgroepen)
– het stellen en beantwoorden van simpele vragen
– het stellen van vragen waar je niet snel een antwoord op hoeft te krijgen
– communicatie met iemand die ondersteuners heeft die rechtstreeks contact ‘blokkeren’
– vermijden van kosten
– (eenvoudige) communicatie met klanten/collega’s die in andere tijdszones werken
– communiceren met andere parttimers die niet werken als jij werkt en andersom
– aan veel mensen tegelijk een mededeling doen
– het plannen van een vergadering
– het opvragen van informatie
– het digitaal verzenden van documenten
– e-learning, supervisie/coaching op sommige terreinen
– communicatie met/vragen stellen aan mensen die heel slecht bereikbaar zijn
– mensen die verlegen zijn of geen behoefte hebben aan menselijk contact
– luilakken, lafaards en gemakzuchtigen.

(bron: Denise Hulst. Efficiënt e-mailen. Spectrum, 2007)

Reageer op dit artikel