vraag & antwoord

Ingescande handtekening juridisch geldig?

Digitaal werken

‘Wij willen binnen onze organisatie (accountantskantoor) zoveel mogelijk papierloos werken en er wordt dus heel veel door het secretariaat ingescand. Nu hebben wij hier de discussie of documenten voorzien van een originele handtekening van de klant na het scannen toch ook nog fysiek bewaard moeten worden. Is een ingescande handtekening later juridisch geldig als we […]

‘Wij willen binnen onze organisatie (accountantskantoor) zoveel mogelijk papierloos werken en er wordt dus heel veel door het secretariaat ingescand. Nu hebben wij hier de discussie of documenten voorzien van een originele handtekening van de klant na het scannen toch ook nog fysiek bewaard moeten worden. Is een ingescande handtekening later juridisch geldig als we dan alleen nog maar het ingescande exemplaar zouden printen? En kunnen we dus het origineel weggooien? Weten jullie het antwoord op deze vraag?’

Antwoord

Het beantwoorden van deze vraag is in principe eenvoudig: de rechter bepaalt of een (elektronisch) document dat wordt overlegd in een kwestie, als wettig en overtuigend bewijsmateriaal wordt gezien, kijkend naar authenticiteit (zekerheid over de identiteit van de afzender van de elektronische gegevens) en integriteit (zekerheid over de onveranderlijkheid van verzonden elektronische gegevens).

De wet Elektronische Handtekening is op 21 mei 2003 in werking getreden. De definitie van de elektronische handtekening staat in art. 15a boek 3 BW.

Met dank aan Marianne Smits

E-mailarchiveren
Hoe werkt autoarchiveren in Outlook?

Reageer op dit artikel