vraag & antwoord

Ik heb tijdens mijn werk wel eens last van mijn arm. Hebben jullie tips voor mij?

Digitaal werken

Klachten in je arm kunnen op verschillende manieren ontstaan. Een ervan is als je met een verkrampte arm je muis gebruikt of zit te typen. Verkramping kun je krijgen als je met een gestrekte arm je muis gebruikt of erg ver van je toetsenbord af zit. Deze twee manieren van werken kosten extra spierkracht en […]

Klachten in je arm kunnen op verschillende manieren ontstaan. Een ervan is als je met een verkrampte arm je muis gebruikt of zit te typen. Verkramping kun je krijgen als je met een gestrekte arm je muis gebruikt of erg ver van je toetsenbord af zit. Deze twee manieren van werken kosten extra spierkracht en zijn daarom niet erg efficiënt.

Verder is een grote valkuil om je hand op de muis te laten rusten, terwijl je aan het lezen bent op je beeldscherm. Er blijft dan spierspanning in je onderarm bestaan.

Advies: handen van de muis zodra dat kan!

Een korte onderbreking van vijf tot tien seconden is in principe al een effectief herstelmoment.  Het beste is om deze mini-onderbrekingen elke vijf of tien minuten te houden.

Een andere valkuil is die van te lang achter elkaar te werken. Als je arm geen spontane rustmomenten krijgt, is er geen gelegenheid voor herstel. Je kunt dan vermoeid raken en zelfs pijn aan je arm krijgen.

Tip: installeer pauzesoftware!

In grotere bedrijven wordt nogal eens pauzesoftware ingezet. Vanuit de computer komt de waarschuwing om pauzes te nemen en het werk enige tijd te onderbreken met koffie of een oefening.

Als dit niet voor jouw organisatie geldt, kun je zo’n programmaatje ook gemakkelijk zelf installeren. Voorbeelden van bekende gratis pauzesoftware:

Moeten de pootjes van mijn toetsenbord nu ingeklapt staan of niet?
Pijnvrij werken: enkele tips om RSI tegen te gaan
Wie loopt extra risico om RSI-klachten te krijgen?
Boek: De nieuwe werknemer
Training: E-learning sneltoetsen

Reageer op dit artikel