vraag & antwoord

Linkjes toevoegen aan Word-documenten

Digitaal werken

Linkjes toevoegen aan Word-documenten

Hoe maak je nette notulen met een linkje erin naar de bedrijfs-sharepoint? Of misschien wil je een brief in Word opstellen met een link naar de website van je organisatie. De hele URL (https://www…) erin zetten staat dan niet erg netjes. In dit artikel zetten we de stappen neer die je moet nemen om een hyperlink te zetten, ‘verborgen’, in je tekst.

In word een hyperlink koppelen met commando’s:

  • Je kunt een hyperlink makkelijk koppelen door eerst de link te kopiëren.
  • Daarna selecteer je de tekst waarin je de link wilt hebben staan
  • Gebruik het commando ctrl+K en vul je hyperlink in bij ‘Adres’ in het venster dat zich opent.
  • Als je daarna op ‘Ok’ drukt staat je link klaar in de tekst.

Erg handig: dit commando werkt bijvoorbeeld ook in Excel.

Een hyperlink koppelen in stappen:

  • Selecteer de tekst of de afbeelding waaraan je een link wilt koppelen.
  • Ga naar het tabblad Invoegen en klik in de groep Koppelingen op Hyperlink (of gebruik je rechtermuisknop).
  • Klik onder Koppelen aan: op Bestaand bestand of webpagina.
  • Typ in het vak ‘Adres’ het adres in waarnaar je een koppeling wilt maken.
  • Als je de naam van het bestand waarnaar je wilt koppelen niet weet, klik je op de pijl in de lijst Zoeken en zoek je het bestand op.

Het is altijd handig om even je link te checken door deze in je tekst aan te klikken. Deze laatste controle zorgt ervoor dat je niet per ongeluk een andere link of een ander document in je tekst hebt gezet dan je wil.

Nóg beter digitaal aan de slag: 

Reageer op dit artikel