checklist

Pijnvrij werken: enkele tips om RSI tegen te gaan

Faciliteren

Goed zitten

Het belangrijkste is dat je goed zit op je werkplek. Niet voorover gebogen, niet onderuit gezakt. De bloedvaten in je schouders mogen niet afgekneld worden (koude handen, tintelingen). Ook niet té rechtop, want dan overstrek je je weer.

Do’s

Check:
– of je benen ontspannen zijn
– of je onderrug licht hol is
– of je bovenrug licht bol is
– of je nek licht hol is

Ontspan je schouders
Hou ze niet opgetrokken maar ontspan ze en zorg dat je ze vrij kunt bewegen.

Check je werkplek
– Staat je bureau niet te hoog? Je bureau moet zo laag zijn dat je schouders kunnen hangen als je je handen op het toetsenbord hebt.
– Staat je bureau niet te laag? Als je te ver naar beneden moet kijken om te zien wat er op je beeldscherm staat belast je je nek te veel. Beeldscherm moet op ooghoogte staan, dan rust je hoofd op je ruggengraat en hoef je je nekspieren niet te gebruiken.

Gebruik een los toetsenbord en een losse muis
Dit geldt als je met een laptop werkt. Omdat je met een laptop vaak voorover buigt om op je beeldscherm te kijken belast je je nek en schouders. Beter is het om dan een los toetsenbord en een losse muis te gebruiken en je laptop op een verhoging te zetten.

Bewéég tijdens je werk
Je klachten ontstaan ook doordat je steeds dezelfde handelingen repeteert op de verkeerde manier. Zorg dat je tussendoor beweegt door te wandelen of bijvoorbeeld een potje tafeltennis.

Bewegen tegen RSI
RSI: psychisch of niet?
Moeten de pootjes van mijn toetsenbord nu ingeklapt staan of niet?
Wat kan ik doen om vermoeidheid aan mijn ogen door beeldschermwerk te voorkomen?
Wie loopt extra risico om RSI-klachten te krijgen?
Boek: Yoga achter het bureau
Training: Mindful werken

Reageer op dit artikel