checklist

Tips voor het lezen en selecteren van sollicitatiebrieven

Faciliteren

Harde criteria

zijn harde eisen die voor de functie gelden, bijvoorbeeld het aantal jaren ervaring, een afgerond opleiding en het werk- en denkniveau. In een internationaal bedrijf is het foutloos spreken en schrijven van een tweede taal, meestal Engels, vaak een harde eis.
De voorkeurscriteria zijn de ‘pre’s’ die vaak voorkomen bij functies met een breed scala aan werkzaamheden. Dit kan ervaring met specifieke werkzaamheden zijn, maar het kan ook het spreken van verschillende talen zijn.
Zachte criteria zijn de competenties die bij een functie horen, zoals flexibiliteit, samenwerken, zelfstandigheid of representatief zijn. Deze zijn wat moeilijker te meten en worden vaak verschillend geïnterpreteerd, vandaar de term zachte criteria.

In een sollicitatiebrief vermeldt een sollicitant waarom hij of zij solliciteert. Bij een eerste selectie zijn de ‘harde criteria’ belangrijk. Die staan vooral in het cv vermeld. ‘Voorkeurscriteria’ zijn soms in de brief, soms uit het cv te lezen. ‘Zachte criteria’ en competenties kunnen blijven uit ervaring of uit de manier waarop een sollicitatie is opgesteld. Een brief of cv met (spel)fouten  wijst bijvoorbeeld niet op nauwkeurigheid.

Tips om brieven te selecteren

  • Een serieuze kandidaat neemt de moeite een goede brief te schrijven die er netjes uitziet en waarin staat vermeld waar hij/zij de vacature heeft gezien en waarom ze solliciteert. Het spreekt vanzelf dat het cv is bijgevoegd.
  • Houd de functie-eisen, de harde criteria, naast de cv’s en maak hierop een eerste schifting.
  • Let bij de cv’s niet alleen op de harde criteria. Kijk ook naar het verloop van de ervaring, bijvoorbeeld of er hiaten zijn of dat iemand veel van baan wisselt. Dat wil niet altijd zeggen dat de brief dan maar aan de kant gelegd moet worden. Er zijn soms heel goede of interessante verklaringen voor, die juist in het voordeel van de kandidaat kunnen werken.
  • Hecht waarde aan de reden die de kandidaat opgeeft voor zijn/haar sollicitatie.
  • Bij functies waar schrijven, communicatie en precisie belangrijk zijn, – dus de meeste secretariële functies – is een brief zonder spel- en schrijffouten een must, evenals een helder opgesteld cv met consistente opmaak en zonder vormfouten.

Op zoek naar een freelancesecretaresse
Solliciteren met een ‘andere’ achtergrond
Negen tips voor een goed cv
‘Boek’: Sollicitatie-inlichtingenformulier
Training: Effectief beïnvloeden

Reageer op dit artikel