checklist

Een gezonde werkhouding: 10 tips

Faciliteren

Dat te lang in dezelfde houding achter een computer zitten niet goed is voor de gezondheid, hoeven we niemand te vertellen. Maar hoe je hier tijdens de kantoordag verandering in brengt is een ander verhaal. Regus, aanbieder van flexibele werkplekken, geeft 10 tips voor een gezonde werkhouding en beweging op kantoor. Een gezonde, ergonomische werkhouding […]

Een gezonde werkhouding: 10 tips

Dat te lang in dezelfde houding achter een computer zitten niet goed is voor de gezondheid, hoeven we niemand te vertellen. Maar hoe je hier tijdens de kantoordag verandering in brengt is een ander verhaal. Regus, aanbieder van flexibele werkplekken, geeft 10 tips voor een gezonde werkhouding en beweging op kantoor.

Een gezonde, ergonomische werkhouding voorkomt niet alleen klachten maar komt ook de productiviteit ten goede. Enkele tips voor de juiste werkhouding:

  1. Stel je stoel in op de juiste stand zodat je onderrug ondersteund wordt en je voeten plat op de grond staan.
  2. Stel het bureau op de juiste hoogte in zodat je ellebogen een hoek van 90 graden maken.
  3. Zorg dat je beeldscherm op ooghoogte staat. Desnoods leg je er een paar boeken onder.
  4. Zit niet op het puntje van je stoel maar gebruik het hele zitvlak.
  5. Vervang de bureaustoel door een zitbal, dit werkt zelfcorrigerend aan een goede houding doordat je de balans moet zoeken.
  6. Vervang je zitbureau door een zit-stabureau om een actieve werkhouding te stimuleren en zittend en staand werken af te wisselen.
  7. De hele dag in dezelfde houding zitten is niet goed. Het is aan te raden om regelmatig even op te staan en te gaan lopen.
  8. Haal zelf je koffie en thee (in plaats van deze door een collega te laten halen).
  9. Neem de trap in plaats van de lift.
  10. Doe oefeningen om de spieren los te maken, zoals de beroemde ‘appels-pluk’-oefening.

 

Reageer op dit artikel