nieuws

Liefdadigheid: niet voor niets

Faciliteren

Veel bedrijven schenken regelmatig geldbedragen aan het goede doel. Maar… liefdadigheid wordt steeds commerciëler.

Veel bedrijven sponsoren charitatieve instellingen of schenken regelmatig een geldbedrag aan het goede doel. Maar liefdadigheid wordt steeds commerciëler. Bedrijven verwachten vaker tegenprestaties. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Charitatief gedrag bedrijven 2002’ van onderzoeksbureau Heliview. Ruim zeshonderd ondernemingen deden mee aan het onderzoek.

COMMERCIEEL BELANG

Humanitaire overwegingen zijn nog steeds het belangrijkste argument voor bedrijven om te investeren in een goed doel, maar commerciële motieven worden steeds belangrijker. Een derde van de ondervraagde bedrijven kreeg in ruil voor de ondersteuning een naamsvermelding. Een op de vijf bedrijven zegt dat het steunen van goede doelen zou moeten leiden tot een versterking van het imago en een verbetering van de naamsbekendheid. Twee jaar geleden vond een op de tien ondernemingen dit. Verder vinden bedrijven het belangrijk dat de instelling waar zij aan schenken, gerelateerd is aan de branche waarin het bedrijf opereert.

KINDERFONDS

Bedrijven geven gemiddeld 8.500 euro uit aan liefdadigheidsinstellingen. De instellingen ontvangen een gemiddeld bedrag van 6.400 euro. Vooral fondsen die zich inzetten voor het welzijn van kinderen zoals Jantje Beton, het Ronald McDonald Kinderfonds, Cliniclowns en Unicef zijn populair bij de bedrijven.

Reageer op dit artikel