nieuws

Telefoon geeft meer nuance en humor dan e-mail

Faciliteren

Even snel een e-mail sturen is natuurlijk handig. Maar als je vaker de telefoon pakt, zal dat de relatie met de klant, maar ook met zieke collega’s bijvoorbeeld, verbeteren. Dit blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.

Even snel een e-mail sturen is natuurlijk handig. Maar als je vaker de telefoon pakt, zal dat de relatie met de klant, maar ook met zieke collega’s bijvoorbeeld, verbeteren. Dit blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.

Cruciale rol

43 procent van de werkende Nederlanders vindt de telefoon het belangrijkste communicatiemiddel voor het leggen van contact met nieuwe klanten. Bovendien speelt de telefoon bij het in stand houden van zakelijke relaties voor bijna tweederde van de Nederlanders een cruciale rol.

Nuance en humor

Het onderzoek toont aan dat zowel persoonlijk bezoek als telefonisch contact de voorkeur genieten voor het maken van werkelijk contact. In e-mailcontact gaan nuance en humor verloren, wat volgens de onderzoekers juist cruciaal is in het leggen van eerste contacten.

Driekwart van de werknemers noemt persoonlijke aandacht als belangrijkste reden om de telefoon te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld e-mail. Juist door telefonie voor klantrelaties in te zetten, doen bedrijven effectiever zaken. In overlegsituaties, 52 procent, en voor het maken van afspraken, 44 procent, wordt er getelefoneerd. Ook als haast geboden is, vertrouwelijke informatie gedeeld wordt, duidelijkheid gewenst is of als de ander overtuigd moet worden, is de telefoon het middel dat wordt ingezet.

Reputatieschade


Niet telefonisch bereikbaar zijn leidt tot reputatieschade en financiële schade. 46 procent van de managers geeft aan reputatieschade op te lopen als hun bedrijf een dag niet over de telefoon kan beschikken. Een derde van de managers, 33 procent, geeft aan dat de financiële schade in dat geval oploopt tot duizenden euro’s.

Bereikbaarheid


Van alle werkende Nederlanders werkt 23 procent bij een bedrijf dat 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is. Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven middelen als sms of e-mail. Het sturen van een kaartje is nog steeds favoriet bij verjaardagen. Ook zieke collega’s kunnen rekenen op een kaartje (53 procent) of een telefoontje (23 procent).

Reageer op dit artikel