nieuws

Werkgevers werven via het web

Faciliteren

Werkgevers maken steeds vaker gebruik van het internet om via vacaturesites, maar vooral via de eigen bedrijfswebsite personeel te werven.

Webwerving wordt een steeds populairdere middel voor werkgevers om personeel te zoeken. Afgelopen jaar heeft bijna de helft van de Nederlandse bedrijven en instellingen vacatures op het internet geplaatst. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Heliview.

ADVERTEREN OP EIGEN SITE

Personeel werven via het internet is een trend onder werkgevers. Zij plaatsen steeds meer personeelsadvertenties op vacaturesites, op websites van gespecialiseerde werving- en selectiebureaus, en op bedrijfswebsites. Vooral het werven via de eigen site neemt toe; het merendeel van de bedrijven beschikt inmiddels over een eigen website, en de kosten om personeel te werven via de bedrijfssite zijn gering. Afgelopen jaar werden hier bijna 100.000 vacatures op geplaatst. De bedrijfswebsite is echter geen concurrent voor de vacaturesites. Advertenties op bedrijfssites genereren meer respons, maar vacaturesites leveren betere reacties en resultaten op.

ONLINE OF GEDRUKT

Het online werven verdrukt het adverteren in gedrukte media niet. Bedrijven zien het webwerven meer als aanvulling dan als vervanging van de gedrukte personeelsadvertentie. De kosten voor online vacatures zijn gemiddeld lager dan bij de gedrukte media; het medium is snel; het bereik van de doelgroep groot; en de advertentie blijft voor een langere periode staan dan in de dag- en vakbladen. Maar, geschikte sollicitanten reageren nog steeds vaker op advertenties uit de gedrukte media.

Online personeelsadvertenties plaatsen kan onder andere bij:

Reageer op dit artikel