vraag & antwoord

Bestaat er een draaiboek voor interne verhuizingen?

Faciliteren

Op de Secretaresse Assistent vind je handige checklisten (zoekwoord: verhuizing). Verder vind je er onder ‘links’ een aantal handige verhuislinks. Een paar tips:Maak een plattegrond met daarop de werkplekken per persoon: bureaus, bureaustoel, kast, enzovoort. Ook een schaaltekening van de te realiseren situatie. Geef daarop ook aan waar de telefoonaansluitingen, ramen, deuren, stopcontacten e.d. zitten.Inspecteer de ruimtes […]

Op de Secretaresse Assistent vind je handige checklisten (zoekwoord: verhuizing). Verder vind je er onder ‘links’ een aantal handige verhuislinks.

Een paar tips:
Maak een plattegrond met daarop de werkplekken per persoon: bureaus, bureaustoel, kast, enzovoort. Ook een schaaltekening van de te realiseren situatie. Geef daarop ook aan waar de telefoonaansluitingen, ramen, deuren, stopcontacten e.d. zitten.
Inspecteer de ruimtes vooraf goed. Functioneert alles? Moeten er nog reparaties worden gedaan?
Inventariseer ook bij de medewerkers. Moeten er nieuwe spullen worden aangeschaft? Laat de medewerkers ook zo veel mogelijk opruimen/weggooien wat ze niet nodig hebben. De verhuizing is daar een goed moment voor en het kan veel ruimte schelen als overbodige troep niet meeverhuist.
Goede planning is essentieel. Maak een draaiboek wie wat wanneer doet, zorg dat bekend is wanneer de verhuisdata is en wie (eind)verantwoordelijk is voor wat moet gebeuren. Dat deel je aan de betrokken medewerkers uit. Laat mensen er ook voor zorgen dat dingen echt ingepakt zijn op het tijdstip dat zij moeten verhuizen. Je kunt een overzicht maken met datum persoon, van kamer, naar kamer, wat verhuisd moet worden (apparatuur e.d.).

Al het meubilair en alle spullen sticker je met de naam van de eigenaar, locatie, werkplek e.d.
Op dozen komt een sticker met wat erin zit en waar ze heen moeten.
Zorg dat de mensen ondanks de verhuizing zo min mogelijk hun werk hoeven onderbreken. worden onderbroken in hun werk.

Je kunt een nazorgformulier maken: is er iets over het hoofd gezien, hebben de medewerkers nog vragen, problemen of wensen? Bij wie kunnen ze hiervoor terecht?

Reageer op dit artikel