vraag & antwoord

Wat moet er staan in een introductieboekje voor nieuwe medewerkers?

Faciliteren

In een introductieboekje geef je basisinformatie over de organisatie, regelingen en praktische zaken. Een introductieboekje is eenvoudig van opzet en kort. Het boekje kan onderdeel uitmaken van een informatiepakket (of personeelsgids) waarin alle voor de (nieuwe) werknemer belangrijke zaken zijn opgenomen. Het is belangrijk dat je met de P&O-afdeling van je organisatie vaststelt wat er precies […]

In een introductieboekje geef je basisinformatie over de organisatie, regelingen en praktische zaken. Een introductieboekje is eenvoudig van opzet en kort. Het boekje kan onderdeel uitmaken van een informatiepakket (of personeelsgids) waarin alle voor de (nieuwe) werknemer belangrijke zaken zijn opgenomen. Het is belangrijk dat je met de P&O-afdeling van je organisatie vaststelt wat er precies in zo’n uitgebreid infopakket moet komen. Nieuwe medewerkers willen graag weten bij wat voor soort bedrijf ze komen te werken, welke regelingen, voorzieningen en faciliteiten er zijn enzovoort. In het infopakket kun je bijvoorbeeld opnemen:
– kennismaking met het bedrijf: wat doet het bedrijf, hoe lang bestaat de organisatie, mission statement, producten en diensten, doelgroep, hoeveelheid medewerkers enz.;
– procedures;
– praktische zaken;
– regelingen en voorzieningen voor de werknemers.

Geef een korte beschrijving van de belangrijkste zaken die men moet weten. Denk bijvoorbeeld aan pensioenen, reiskosten, kinderopvang, lunch, plattegrond, openbaar vervoermogelijkheden, beveiliging, vertrouwenspersoon, bedrijfshulpverlening, werktijdenregeling, organigram, CAO, ondernemingsraad, huishoudelijke regels, interne telefoonlijst, activiteiten, personeelsblad, smoelenboek (wie is wie).

Vermeld waar een nieuwe werknemer meer informatie kan vinden (intranet, formulieren en brochures, afdeling personeelszaken).

Reageer op dit artikel