blog

Hoop voor de filantroop

Geen categorie

Goede doelen, slechte doelen

Goed doen zit in onze aard en in onze cultuur. Vooral aan het eind van het jaar.
Laat ik eerlijk zijn: er lopen in de goededoelenwereld (net als in alle andere branches) een paar boeven rond. Maar er zijn gelukkig ook veel mensen die echt iets goeds doen.
In mijn boek Wat is jouw excuus? beschrijf ik mijn eigen ervaringen in die wereld. Ik deel graag de kennis die ik opdeed terwijl ik miljoenen aan buitenlandse muntjes inzamelde voor Coins for Care en tijdens mijn belangenbehartiging voor de Donateursvereniging. Tegenwoordig overwegen steeds meer bedrijven om goede doelen actief te steunen vanuit de MVO-gedachte. Maar hoe kies je een betrouwbaar goed doel?
Ga in ieder geval niet af op publiciteit of keurmerken, maar vorm een eigen mening. De volgende vragen kunnen daarbij helpen, zowel privé als voor het bedrijf dat een goed doel wil steunen:

1) Welk doel past bij de organisatie?
2) Wat voor hulp willen we bieden? Financiën/producten/kennis?
3) Zoek op Independer.nl naar goede doelen die aan de criteria voldoen.
4) Kijk naar de doelstelling, activiteiten en projecten.
5) Goede doelen die niet aan de criteria voldoen, of die geen informatie geven, vallen af.
6) Check de geloofwaardigheid van een goed doel.
7) Vergelijk gelijkwaardige projecten met elkaar voor een goede afweging.
8) Vertrouw op je intuïtie en gevoel.

Mijn belangrijkste advies is om dicht bij de eigen organisatiecultuur te blijven. Hoe dichterbij, hoe beter het voelt en hoe zichtbaarder de resultaten zullen zijn. Informeer eens bij de lokale voedselbank, het bejaardentehuis of het dierenasiel wat je zou kunnen doen, eventueel met het hele bedrijf of afdeling.

Informeer ook eens bij je collega’s waar die zoal actief in zijn. Het is verbazingwekkend te ontdekken wat voor vrijwilligerswerk mensen achter de schermen doen en wat voor voldoening dat oplevert!…

Esther Jacobs

‘We make a life by what we get, we make a living by what we give…’
Winston Churchill

Wat is jouw droom.info

Reageer op dit artikel