blog

Online visitekaartje

Geen categorie

Nadat ik heb gecheckt of de pasta al gaar is – nog vijf minuten – draai ik me om naar mijn laptop om verder te gaan met het beantwoorden van een paar werkmailtjes. In de tijd dat ik in de keuken sta te wachten tot het eten klaar is, kan ik alvast het een en ander wegwerken. Dat ruimt lekker op!

Vanmorgen was ik op mijn werk. Terwijl ik mijn eerste kop koffie dronk, las ik even de nieuwe tweets op mijn eigen Twitteraccount en keek of er op Facebook nog iets was gebeurd. Voordat ik aan mijn werk begon, tweette ik nog snel een berichtje over de Dutch Homeless Cup – ‘onze’ Utrecht Angels hadden de finale helaas verloren –.

Sinds internet en met name de social media hun intrede hebben gedaan, is de grens tussen werk en privé behoorlijk vervaagd. Maar niet alleen waar het de werktijden betreft. Ook inhoudelijk en op relationeel gebied worden de grenzen vager. Ik vertegenwoordig mijn organisatie niet alleen van negen tot vijf, maar ook daarbuiten ben ik als het ware een ambassadeur van – in mijn geval – het Leger des Heils. Wat ik plaats aan berichten op fora als LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter, kan de beeldvorming over mijn werkgever beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Op zich vind ik het een goede ontwikkeling. Een organisatie wordt menselijker als medewerkers berichten over hun werk op het web plaatsen. Het krijgt als het ware een gezicht. Berichten bevatten bij voorkeur geen verkooppraatjes, maar zijn authentiek en gaan over de passie van mensen voor hun werk. Natuurlijk zijn er risico’s. Want niet alleen de tevreden, enthousiaste en gepassioneerde medewerkers zijn actief op social media. En niet iedereen beseft dat alles wat je post, zonder nadere toelichting door iedereen gelezen kan worden. Toch wegen de voordelen; menselijkheid, openheid en authenticiteit,  wat mij betreft op tegen de nadelen. Dat neemt niet weg dat je als organisatie best afspraken kunt maken met medewerkers over de manier waarop zij zich uit mogen laten op het web. Denk dan aan een gedragscode of protocol waaraan medewerkers zich moeten houden. Een goed voorbeeld hiervan kun je vinden op de website van het CNV (http://bit.ly/eHB5yW). Als secretaresse heb je overigens een voorbeeldfunctie bij uitstek. Namelijk het enthousiasmeren van collega’s voor social media. Denk je eens in, straks is elke collega een online visitekaartje van jouw organisatie!

Mijn pasta is het stadium van ‘al dente’ inmiddels ver voorbij. Een column schrijven tijdens het koken is een vorm van multitasken die ik duidelijk niet beheers. Ik denk dat ik maar een pizza bestel. Gelukkig kan dat tegenwoordig ook al via internet.

Martine Sloezarwij

Volg me op Twitter! @SloezarwijTweet

Reageer op dit artikel