blog

Twitter. Meer dan zenden alleen.

Geen categorie

Stel je voor, je raakt op een feestje met iemand aan de praat. In eerste instantie lijkt het een aardige vent. Spontaan en een makkelijke prater. De eerste tien minuten luister je beleefd terwijl hij vertelt over zijn werk, zijn auto, zijn hobbies, zijn vrienden… Maar telkens als jij iets wilt vertellen over jezelf, praat hij er overheen. Hij toont geen enkele interesse in jou of in wat jij te zeggen hebt. Hij lijkt wel een radio en jij bent zijn onwillige luisteraar. Hoe kom je hier nu weer van af?

Deze mijnheer stond duidelijk afgesteld op ‘zenden’ en niet op ‘ontvangen’.  En als bovenstaande situatie zich werkelijk voor zou doen, zou je deze praatzieke vriend ongetwijfeld in no-time ‘gedumpt’ hebben. Toch accepteren we hetzelfde gedrag wel in de sociale media. Met zijn allen sturen we dagelijks miljoenen berichtjes het web op. Het merendeel daarvan is eenrichtingsverkeer. Een snelle blik op Twitter leert mij dat @pietfriet zijn dochter van een feestje ophaalt, @tweetylisa spierpijn heeft van zumbales en @karenubbel in de rij staat bij de Albert Heijn. Wat zullen de volgers van @karenubbel blij zijn dat zij dat met ons deelt!

Natuurlijk is het heerlijk om af en toe een gedachte of frustratie van je af te twitteren. Of er nu iemand op zit te wachten of niet. Toch zit de meerwaarde van sociale media – Twitter in het bijzonder –  volgens mij juist in het reageren, het leggen van contacten en het netwerken. Bedrijven en organisaties kunnen daar veel meer op inspelen. Een van mijn Leger des Heilscollega’s vertelde me daarvan een mooi voorbeeld. Als iemand twittert dat hij vandaag zijn kast heeft opgeruimd en de kleding in de container van #legerdesheils heeft gegooid, is er een grote kans dat hij via Twitter een bedankje krijgt van het Leger des Heils. Op dezelfde manier kunnen bedrijven in contact komen met zowel tevreden als ontevreden klanten. Maar ook met potentiële medewerkers of samenwerkingspartners. Op zoek naar iemand die een inspirerende workshop kan geven over een bepaald onderwerp? Twitter eens een oproep. Het juiste netwerk gecombineerd met het sneeuwbaleffect van Twitter kan zorgen voor verrassende reacties. Waarop je natuurlijk zelf wel weer moet reageren. Twitter, mail, zend, reageer, tast af, verkén… Voor je het weet, is je zakelijk netwerk vergroot, ken je je klanten net even beter en bereik je meer arbeidspotentieel. Of leer je gewoon erg leuke mensen kennen. Maar word vooral niet als dat mannetje op het feest. Want als ik naar een zender willen luisteren, zet ik de radio wel aan.

Oh ja… met dank aan @frisovandenberg omdat hij me op het idee bracht van het onderwerp van deze column.

Reageer op dit artikel