blog

De kleur van mijn bh

Geen categorie

Soms plaatsen mijn vriendinnen op Faceboek ineens curieuze berichten. Bijvoorbeeld over hun schoenmaat of de kleur van hun bh. Niet vanwege gebrek aan andere gesprekstof of uit exhibitionistische neigingen hoor. Het blijkt dan te gaan om een soort actie waarmee ze steun betuigen aan vrouwen met borstkanker.

Andere keren komen er via de mail, Facebook of Twitter verzoekjes voorbij om een berichtje door te sturen, digitale kaarsjes op mijn prikbord te zetten of iets te retweeten met een vergelijkbaar doel. Stuk voor stuk acties die weliswaar sympathiek maar eveneens volkomen zinloos zijn, als je het mij vraagt. Want hoewel ludieke acties natuurlijk wel de aandacht vestigen óp, brengen ze geen geld in het laatje vóór… En geld is nu juist zo hard nodig om onderzoek naar kanker uit te kunnen voeren.

Wil je ècht je sociale steentje bijdragen dan kun je dat veel effectiever doen op andere manieren. Bijvoorbeeld door een leuke, ludieke of sportieve actie op touw te zetten en daarvoor sponsors te werven via social media. Je kunt hiervoor heel handig gebruik maken van sites als www.geefsamen.nl.  Op deze handige site kun je acties van anderen steunen maar ook je eigen actie starten. Doneren kan online op verschillende manieren,onder meer via IDEAL, creditcard of machtiging. Voor elk wat wils en dat maakt doneren lekker laagdrempelig. Via www.allegoededoelen.nl  kun je zelfs een donatiewidget op je eigen profielpagina zetten zodat al jouw Hyvesvrienden met de spreekwoordelijke druk op de knop een donatie kunnen doen aan KWF Kankerbestrijding. Zodat het KWF onderzoek kan blijven doen naar de oorzaken, preventie en genezing van kanker. Ik blaas in ieder geval dat digitale kaarsje uit en plaats er een donatiewidget voor in de plaats. En de kleur van mijn bh houd ik ook graag voor mezelf.

Er zijn trouwens via deze zelfde site oneindig veel andere goede doelen te steunen. Mocht je een goed doel willen verbinden aan bijvoorbeeld een personeelssportdag, kerstfeest of ander event, dan kun je van deze site veel profijt hebben. Kies niet zomaar een doel uit eigen persoonlijke voorkeur maar zoek zorgvuldig een doel uit dat past bij de doelstelling en kernwaarden van jouw bedrijf of organisatie. Dat maakt dat je actie niet alleen sympathiek is, maar versterkt daarbij het imago van je organisatie. Bovendien kun je met een zorgvuldig gekozen doel dat aansluit bij wat je uit wilt stralen als bedrijf ook veel beter relaties aanschrijven om mee te helpen in het werven van fondsen. Er is dan immers een logisch verband tussen jouw bedrijf en het goede doel en dat werkt versterkend naar beide.

Martine Sloezarwij

Volg me op Twitter! @SloezarwijTweet

Reageer op dit artikel