blog

‘Are you being served?’ – Van aanbod- naar vraaggericht werken

Geen categorie

Regelmatig kom ik ze tegen: secretaresses die me vol trots zeggen dat ze precies weten wat hun manager nodig heeft. Hij hoeft niets te vragen of te zeggen en één woord, nee, één blik is genoeg om elkaar te begrijpen. Ze zijn goed in hun werk en functioneren al jaren naar volle tevredenheid.
Maar…

… ik spreek ook managers die zeggen dat hun secretaresse een fantastisch, aardig en hardwerkend mens is, maar die precies doet wat er jaren geleden van haar gevraagd werd en in feite stil is blijven staan.

Een aantal jaren geleden is het flexwerken gestart, en het digitaal en paperless werken. Een flinke klus om de medewerkers die vastgeplakt leken aan hun dossiers, stapels papier en eigen kamer van het nut te overtuigen. De secretaresse bleef veelal buiten beschouwing bij dit verandertraject.
De focus verschuift nu, en komt ook te liggen op de secretaresse. Deze doet in een aantal gevallen nog steeds haar werk zoals ze dat deed – en naar volle tevredenheid van voorgaande managers. Maar de  oude vertrouwde manager is ingeruild voor een nieuw, hipper type die veel taken, háár oorspronkelijke terrein, nu zelf doet of overbodig verklaart.

Lastig. De beoordelingen van de secretaresse waren tot nu toe positief. Wie is hij om nu te tornen aan haar takenpakket en ontevreden te zijn met haar aanbod van diensten?
Hallo! Welkom in deze nieuwe wereld: híj is de nieuwe manager en die zal zich in de toekomst vaker manifesteren. Hij is voorstander van BYOD en de  secretaresse die haar standaard dienstenpakket in de aanbieding gooit zal veelal geen aansluiting meer vinden.
Het is zaak om goed te kijken en vooral te luisteren naar hetgeen je huidige manager van je vraagt en uit je comfortzone te stappen en je te richten op andere, nieuwe activiteiten.

Het is niet nodig om onzeker te worden: ik ben ervan overtuigd dat de secretaresse die het aandurft haar vertrouwde aanbod ter discussie te stellen en te kijken wat er nu nodig is, een plek houdt in de toekomstige kantooromgevingen. Dát is nou meebewegen met de tijd: van aanbodgericht naar vraaggericht werken. Dus niet meer: dit doe ik voor jou als secretaresse, maar… wat kan ik voor je doen?

Durf jij het aan?

Trudis Baart is werkplektrainer en -coach en leert medewerkers op allerlei niveaus slim omgaan met tijd, taken en ruimte. Met haar bedrijf all-in-control geeft ze trainingen en workshops over efficiënter en effectiever werken. Ze is licentienemer van Het Betere Werken. Daarnaast begeleidt ze mensen die hun werk en werkomgeving effectiever willen organiseren en geeft ze advies bij de invoering van HNW-trajecten. all-in-control is lid van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).

Reageer op dit artikel