blog

Verbinden

Geen categorie

Soms leek het er wel op: de secretaresse was machtiger dan haar baas. Als jonge journalisten van een pas gelanceerd managementblad, deden wij zo’n 30 jaar geleden een serie interviews met destijds beroemde captains of industry: Anton Dreesmann, Gerrit Wagner, Frans Swarttouw, Wisse Dekker. Mannen die natuurlijk niet zo maar te benaderen waren. Niet zozeer […]

Soms leek het er wel op: de secretaresse was machtiger dan haar baas. Als jonge journalisten van een pas gelanceerd managementblad, deden wij zo’n 30 jaar geleden een serie interviews met destijds beroemde captains of industry: Anton Dreesmann, Gerrit Wagner, Frans Swarttouw, Wisse Dekker. Mannen die natuurlijk niet zo maar te benaderen waren. Niet zozeer afgeschermd door een afdeling PR, maar veel meer door hun secretaresse. En wij verbaasden ons erover dat er voor zulke sleutelfunctionarissen geen eigen vakblad was…

Dat was het begin van Management Support Magazine: toen, in 1983, een eenvoudig blad onder de titel Secretaresse Nieuwsbrief, met een eerste nummer gemaakt door journalisten die nog niet wisten hoe ze Schoevers moesten spellen! Inmiddels heeft de secretaresse vele andere namen gekregen, van managementassistente tot het uit de Angelsaksische wereld overgewaaide PA. Maar één ding is gebleven: het zijn vrouwen die op tal van posities binnen bedrijven en organisaties sleutelfuncties vervullen, maar veel meer dan afschermen in de zin van openen, toegang geven en verbinden.

In de moderne organisatie gaat het om het voordurend wisselende netwerk en de verbindingen binnen dat netwerk. Niet in de eerste plaats de technologische netwerkwerkverbindingen, maar vooral hoe binnen het bedrijf samengewerkt wordt, hoe interne en externe klanten informatie en service krijgen. Niet voor niets is de laatste jaren ‘hospitality management’ binnen bedrijven een belangrijk begrip geworden. Of bijvoorbeeld de connected company. Veel buzzwords, maar iedere keer kan de secretaresse van 2014 daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Misschien wel, omdat zij – net als de man of vrouw aan wie zij managementsupport – geven, van alle markten thuis moeten zijn, weten wíe in het bedrijf wát doet, waar de oplossing voor een probleem gevonden kan worden.

Secretaressen zijn natuurlijk niet machtiger dan hun baas. Daar gaat het ook helemaal niet om. Zij zijn vaak wel een stuk beter ‘connected’ in de organisatie, weten hoe interne en externe klanten denken en kunnen dankzij hun sleutelposities echte bijdragen leveren aan beter functionerende afdelingen en organisaties. Dat geeft het secretaressevak hetzelfde belang als 30 jaar geleden, en dat zal de komende drie decennia niet anders zijn. Waar mensen met elkaar moeten samenwerken, zullen secretaressen de verbindende schakel blijven. Om dat te kunnen blijven doen, hebben zij vak­informatie nodig, online, via hun eigen vakblad en via op hen gerichte trainingen.
Management Support zal daarin blijven voorzien!

Ruud Bakker
directeur Vakmedianet

Reageer op dit artikel