blog

Formulier

Geen categorie

Onze afdeling P&O zit sinds de reorganisatie ergens anders. Verhuizingen en andere wijzigingen moet je nu via een formulier doorgeven, een formulier dat bedacht is door iemand die nooit verhuisd en niet getrouwd en weer gescheiden is. Mijn collega Henk is dus pas verhuisd. Henk hoort bij de beste in zijn vakgebied en zijn wereld […]

Onze afdeling P&O zit sinds de reorganisatie ergens anders. Verhuizingen en andere wijzigingen moet je nu via een formulier doorgeven, een formulier dat bedacht is door iemand die nooit verhuisd en niet getrouwd en weer gescheiden is.

Mijn collega Henk is dus pas verhuisd. Henk hoort bij de beste in zijn vakgebied en zijn wereld is dan ook zijn vakgebied. Maar een formulier invullen kost hem vrij veel moeite.
Verward staat hij bij mijn bureau en vraagt waar de afdeling P&O is gebleven. Ik vertel hem dat de afdeling per 1 november is verhuisd naar een andere locatie. Om hem niet nog meer in de war te brengen besluit ik om hem te helpen en hem subtiel te vertellen dat hij dit volgende keer echt zelf moet gaan doen. Dat hoort namelijk bij het nieuwe werken.

Samen zitten we achter zijn computer en ik klik het formulier open. Naam, personeelsnummer. Simpel. Dan: met ingang van welke datum gaat u verhuizen? Henk vult in 19 november 2014. Er staat een * bij dus dat is verplicht.
Het systeem geeft een error.
“Dit bedoel ik!” gilt Henk in mijn oor. “Dit is toch niet te geloven, alles gaat tegenwoordig digitaal, iedereen appt en twittert er maar op los, maar een simpele verhuizing doorgeven ho maar!”

Henk, heb je onze IT-afdeling gebeld? Kan zijn dat er achter de schermen iets misgaat, en wanneer je ze op de hoogte stelt, weten zij ook dat er iets fout gaat en dat ze het moeten oplossen want daar is die afdeling voor.

Ik bel onze IT-afdeling met Henk naast mij en vraag ze wat er aan de hand is of wij iets fout doen. “Aan Henk ligt het niet” zeg ik er maar bij. Sander van de afdeling IT vertelt mij dat er inderdaad een kleine storing is. “Sluit het formulier af en begin opnieuw. Doet het probleem zich daarna nog voor, dan kunt u contact met mij opnemen.”

Met een diepe zucht van irritatie opent Henk het formulier. Personeelsnummer. Binnen een seconde ziet hij al zijn gegevens staan en bij elk ingevuld vakje, zoals een echt formulier kun je iets wijzigen. Henk is in zijn nopjes want hij kan het allemaal zelf. “Zo, dat is makkelijk! Straks heb ik je hulp niet meer nodig! Oh ik ben vergeten om mijn telefoonnummer te wijzigen, ik loop wel even naar de 2de etage naar de afdeling P&O.”

Nee hoor Henk straks heb je mij niet meer nodig. Stof je smartphone af en stuur maar een app.

Auteur: Gaby Madiredjo, secretaresse gaby madiredjo,management support,vu,

Reageer op dit artikel