blog

10 tips om ownership te nemen in je werk

Geen categorie

1. Probleemoplosser

10 tips om ownership te nemen in je werk

Zie jezelf als een probleemoplosser in jouw vakgebied. Meestal is er sprake van een discrepantie tussen de huidige situatie en de gewenste situatie. En jij bent de expert om dit ‘tussenliggende’ probleem op te lossen.

2. Doel
Hou je doel duidelijk voor ogen, focus je hierop. Maak heldere afspraken, formuleer je doelen SMART.

3. Verantwoordelijkheid
Neem verantwoordelijkheid voor je acties en de wijze waarop je jouw taken uitvoert.

4. Behoefte
Creëer een omgeving waarin jij het beste functioneert. Wat heb je nodig? Welke input heb je nodig van je collega’s? Welke skills zou je kunnen ontwikkelen om je werk nog beter te doen?

5. Proactief
Wees proactief en blijf scherp. Zie wat goed werkt en wat beter kan. Pas je aanpak aan waar nodig. Neem geen genoegen met minder.

6. Open
Hou een open mind en blijf enthousiast.

7. Uitdaging
Maak het verschil en zet waar mogelijk een tandje bij. Blijf jezelf continu uitdagen.

8. Communicatief
Blijf communiceren; juist als iets niet lukt conform afspraak. Zie het niet als falen. Wees creatief en kom met een betere aanpak.

9. Bereid
Blijf altijd bereid om te leren van je acties in goede en slechte tijden. Bedenk dat je juist in uitdagende tijden het meeste leert. Hiermee vergroot je bovendien je zelfvertrouwen.

10. Evalueer
Vraag jezelf af wat je zou kunnen doen om je resultaten te verbeteren. Evalueer je acties en maak waar mogelijk een nieuwe werkomschrijving voor taken of projecten die vaker voorkomen.

Auteur: freelance PA & life coach Jackie Delgado

Reageer op dit artikel