checklist

Receptiemanieren

Geen categorie

Voor een patiëntvriendelijke ontvangst

  • Zorg voor een goede bewegwijzering.
  • Geef een duidelijk antwoord op vragen.
  • Maak vlot en netjes afspraken.
  • Zorg dat een patiënt zo min mogelijk meters aflegt, koppel bezoeken.
  • Maak de wachttijd zo kort mogelijk.
  • Vertel patiënten bij welke arts de wachtlijst het kortste is.
  • Zorg voor een gezellige uitstraling in alle ruimtes.
  • Toon begrip voor boze patiënten, laat ze kalmeren en zoek een oplossing.
  • Weet hoe je het beste omgaat met kinderen van patiënten.
  • Vertel blinde patiënten wat je gaat doen voordat je het doet: ‘We lopen nu naar…’
  • Praat rechtstreeks tegen gehandicapten en niet via hun begeleiders.
  • Maak formuliertjes met standaardprocedures voor dove patiënten.
  • Gebruik afbeeldingen en gebarentaal voor anderstaligen.
  • Overweeg het inschakelen van een tolk.
Reageer op dit artikel