checklist

Opzetten medische bibliotheek

Geen categorie

In een medische bibliotheek horen thuis:

– boeken;
– lezingen/verslagen van bedrijfsbezoeken en bijscholingen van het personeel;
– stageverslagen;
– tijdschriften (gebonden en ongebonden);
– kopieën van artikelen die circuleerden;
– folders (tijdelijk, vraag oude folders opnieuw aan).

Stappenplan opzetten bibliotheek

1. Loop de afdeling rond en maak een lijst van alle boeken die je tegenkomt. Noteer titel, auteur, trefwoord, onderwerp boek en huidige plek.

2. Noteer de tijdschriftenabonnementen van specialisten en kijk of er overlappingen zijn.

3. Werk je lijst uit in drie bestanden, bijvoorbeeld in Access (database):
– alfabetisch per onderwerp, oude plaats boek en naam eigenaar;
– alfabetisch per boektitel, idem;
– alfabetisch per auteur, idem.
Zo kun je boeken later op drie manieren terugvinden.
Bij abonnementsboeken (invoegboeken) kun je overleggen om dubbele exemplaren op te zeggen.

4. Werk een voorstel uit voor nieuwe plaatsing van de boeken en hoe je ze wilt sorteren. Overleg met de gebruikers van de boeken. Als iedereen akkoord is, zet je de boeken bij elkaar. Noteer in je drie databases de nieuwe plaats van de boeken. Voor het geval dat iemand iets kwijt lijkt te zijn, is het handig om de vorige plaats/eigenaar ook te laten staan.

5. Maak niet té ingewikkelde leensystemen bij een kleine groep gebruikers.
Een eenvoudig systeem:
– Maak een kaartje per boek met titel, auteur en een aantal open regels.
– De lener van het boek geeft jou de kaart, waarop jij de naam van de lener noteert.
– Spreek met de lener een leentermijn af, noteer deze, en zorg zo nodig voor herinnering.
– Wanneer het boek terugkomt, gaat het weer de kast in mét het kaartje erin.

Nog eenvoudiger: een systeem zonder kaartjes, waarbij je alleen noteert wie-wat-wanneer leent en voor hoe lang.

Reageer op dit artikel