checklist

Tijdgebrek: enkele tips om dat te veranderen

Geen categorie

Tips om het overzicht te bewaren

Multitasken. Vrouwen schijnen er een kei in te zijn. Maar wist je dat dit multitasken helemaal niet zo goed is voor je? Je concentratie vermindert en de kans dat je klussen half doet, neemt toe. Hier volgen enkele tips.

Maak een takenlijst en geef prioriteit

Zo kun je niets vergeten. Geef ook een prioritering aan je taken.

Houd overzicht

Dit doe je door je takenlijst goed bij te houden en op tijd te delegeren.

Inventariseer

Probeer eens bij te houden hoeveel tijd je kwijt bent met verschillende taken. Je zult verbaasd zijn over de tijd die gaat zitten in telefoneren, mailen en vergaderingen voorbereiden…

Plan en houd je eraan

Met de takenlijst en je inventarisatie kun je gaan plannen. Plan aan de ruime kant zodat ook de niet voorziene spoedklussen nog tussendoor kunnen. Als je je aan je planning houdt, geeft dat rust en duidelijkheid.

Doe één ding tegelijk

Multitasken leidt tot spanning. Je werk verbetert en je blijft fitter als je één ding tegelijk doet.

Delegeer

Maak slim gebruik van je collega’s. Sommige werkzaamheden kunnen soms beter worden gedaan door iemand anders.

Schep orde

Een opgeruimd bureau helpt bij het houden van overzicht en scheelt weer tijd en ergernis in de toekomst.

Doe dat vervelende klusje meteen

Ertegenop zien kost vaak meer energie dan het meteen doen!

Timemanagement: aanpak van tijdvreters
Veel werk en weinig tijd?
Organiseer je kantoor
Een opgeruimde werkplek
Boek: De secretaresse als gatekeeper
Training: Timemanagement

Reageer op dit artikel