checklist

Informatieoverload: wat kun je er tegen doen?

Geen categorie

Enkele tips en een grappig filmpje

Dagelijks word je overspoeld met informatie: e-mails, nieuwsbrieven, notities, verslagen, rapporten, reclame, reminders. En het wordt alleen maar erger door de huidige social media als Hyves, Twitter en Facebook. Op You Tube vind je een geweldig filmpje over informatieoverload en waartoe het kan leiden…

Hier volgen enkele methodes om de informatie te beheren en tijd te besparen.

 

Pauzeer

Gebruik je pauzes om bij te komen en op te laden. Onderzoek wijst namelijk uit dat je productiviteit stijgt als je een pauze inlast door je werkplek te verlaten en de benen te strekken.

Maak back ups

En sla alles zo op dat je het gemakkelijk terugvindt. Dan ben je later geen tijd kwijt met zoeken.

Ruim je bureau op

Archiveer papieren of gooi ze direct weg als je ze hebt gekregen. Archiveer belangrijke documenten elektronisch om kantoorruimte te besparen. Verwijder onnodige mappen op je computer en gebruik een zoekmachine om informatie te vinden.

Handel direct

Je verliest tijd door meerdere keren met dezelfde informatie bezig te zijn. Doe het één keer na ontvangst en verwijder de informatie dan of archiveer.

Besteed je tijd optimaal

Het is lang niet altijd mogelijk maar probeer bijvoorbeeld vergaderingen na elkaar te plannen, zodat je op andere dagen andere dingen kunt doen en alle informatie kunt verwerken. Je concentratie stijgt namelijk als je geen vergadering in het vooruitzicht hebt en je je gewoon op je taak kunt richten.

Negeer

Onnodige mails en ongevraagde aanbiedingen krijg je voor niks, maar ze kosten je wel degelijk wat: tijd. Steek er geen energie meer in en delete ze.

Sneller vergaderen voor jou en je manager
Test: analyse tijdvreters
Timemanagement: aanpak van tijdvreters
Tijdgebrek: enkele tips om dat te veranderen
Organiseer je kantoor
Een opgeruimde werkplek
Boek: De secretaresse als gatekeeper
Trainingen: Timeshifting en Timemanagement

Reageer op dit artikel