nieuws

E-mail minder onschuldig dan je denkt

Geen categorie

Het gemak van e-mail is zo langzamerhand wel bekend, maar er schuilt ook gevaar in. Verkeerd gebruik kan leiden tot emotionele en bedrijfseconomische schade. Bovendien leidt de stortvloed aan e-mails die je dagelijks over je heen krijgt tot gejaagdheid en druk. Geen wonder dat sommige bedrijven e-mailloze uren en dagen hebben ingevoerd.

Het gemak van e-mail is zo langzamerhand wel bekend, maar er schuilt ook gevaar in. Verkeerd gebruik kan leiden tot emotionele en bedrijfseconomische schade. Bovendien leidt de stortvloed aan e-mails die je dagelijks over je heen krijgt tot gejaagdheid en druk. Geen wonder dat sommige bedrijven de e-mailloze uren en dagen hebben ingevoerd.

Volgens Denise Hulst, expert op het gebied van officemanagement, zou de e-mailmanie als cultuurvraagstuk op de agenda van organisaties moeten komen te staan.

E-mail kan nooit een vervanging zijn voor persoonlijk contact, stelt Denise Hulst. Zij raadt dan ook aan terughoudend met e-mail om te gaan. Bovendien lenen gevoelige en ingewikkelde zaken zich absoluut niet voor e-mailverkeer. ‘Vergeet niet dat communicatie voor 80 procent non-verbaal is’, zegt ze. ‘Dat deel gaat in de vlakheid van de mail verloren.’ Zij pleit voor terughoudendheid en voor het afschaffen van de cc- en bcc-functie. ‘Berichten aan anderen versturen zonder dit te overleggen, brengt alleen maar ellende met zich mee’, aldus Denise.

Tip: zie ook de rubriek Office Management in Management Support Magazine. Daarin behandelt Denise Hulst een onderwerp op het gebied van officemanagement en communicatie.

Reageer op dit artikel