nieuws

Vrijdag 28 novembereerste e-mailloze vrijdag

Geen categorie

Vrijdag 28 november 2008 wordt de eerste e-mailloze vrijdag in Nederland en België. In de VS organiseren bedrijven al regelmatig ‘No Email Fridays’. Een e-mailloze vrijdag doorbreekt de vicieuze cirkel van alsmaar meer e-mails en maakt de mensen bewust hoe ze met hun elektronische post omgaan.

Vrijdag 28 november 2008 wordt de eerste e-mailloze vrijdag in Nederland en België. In de VS organiseren bedrijven al regelmatig ‘No Email Fridays’. Een e-mailloze vrijdag doorbreekt de vicieuze cirkel van alsmaar meer e-mails en maakt de mensen bewust hoe ze met hun elektronische post omgaan.

‘Te veel e-mails, onduidelijke of nietszeggende berichten, overdreven gebruik van cc of reply… een gezonde e-mailcultuur is noodzakelijk, want inefficiënt e-mailgebruik kost de Nederlandse en Belgische economie jaarlijks vele miljarden’, aldus initiatiefnemer Gunnar Michielssen.
De laatste vijf jaar verdubbelde het aantal e-mails wereldwijd tot 40 miljard per dag. Jaarlijks stijgt dit cijfer met ruim 16 procent. Werknemers met toegang tot e-mail, besteden zo’n 30 procent van hun tijd aan het schrijven, lezen en afhandelen van de elektronische post. Veel mensen laten zich volledig leiden door nieuwe inkomende berichten. Daarmee beslissen zij niet langer zelf hoe zij hun taken uitvoeren, maar geven ze de controle over hun werkdag helemaal uit handen.

Voor eigenaars van een blackberry of iPhone is dit probleem nog groter: zij worden ook ’s avonds, in het weekend of tijdens vakanties met nieuwe berichten geconfronteerd. Dit leidt volgens arbeidspsychologen tot stress en een directe daling van de arbeidsvreugde.
Ondernemingen krijgen de rekening van die scheefgegroeide e-mailcultuur gepresenteerd. De voorzichtigste ramingen spreken van een verlies van 3000 euro per werknemer per jaar.

Op de e-mailloze dag moeten belangrijke en dringende boodschappen telefonisch of rechtstreeks worden afgehandeld. ‘Collega’s die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden verplicht kennis te maken. Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag’, aldus Gunnar Michielssen. ‘Elk bedrijf zou e-mail minstens één dag per jaar moeten bannen. Daarom roepen we op om op vrijdag 28 november één dag geen e-mails te lezen of te verzenden.’

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel