nieuws

Het nieuwe arbeidspotentieel

Geen categorie

Young Professionals 2.0, de studenten en starters van nu, hebben een duidelijk en afgebakend profiel. Kenmerkend is dat ze hoogopgeleid, zelfverzekerd, zelfstandig en wereldburger zijn. Naast deze eigenschappen zoeken ze structuur in hun werk. Kortom: het nieuwe arbeidspotentieel.

Young Professionals 2.0, de studenten en starters van nu, hebben een duidelijk en afgebakend profiel. Kenmerkend is dat ze hoogopgeleid, zelfverzekerd, zelfstandig en wereldburger zijn. Naast deze eigenschappen zoeken ze structuur in hun werk. Kortom: het nieuwe arbeidspotentieel.

Ondanks dat zij beschikken over de nieuwste communicatiemiddelen om overal en altijd met iedereen te communiceren, maken zij het liefst gebruik van een vaste werkplek op kantoor. Hierbij heeft face-to-face contact tijdens hun werk de voorkeur. Zij zoeken duidelijk naar contact met collega’s om mee samen te werken en kennis te delen. De werksfeer speelt daarbij een zeer bepalende rol in de kleeffactor van deze Young Professionals.

Bij de verdeling tussen werk en privé is minder behoefte aan structuur. Een goede balans is van belang en flexibiliteit in werktijden wordt erg gewaardeerd door de Young Professionals. Werk en privé lopen door elkaar heen, maar de flexibele Young Professional 2.0 kan daar prima mee uit de voeten.

Leren ‘on the job’
Ontwikkeling en veel kunnen leren bij een werkgever staan bovenaan het verlanglijstje van de nieuwe generatie. De Young Professional 2.0 werkt graag zelfstandig, maar het liefst onder de vleugels van een ervaren coach. De oudere generatie heeft vaak het beeld dat de nieuwkomers arrogant zijn en hoog van de toren blazen, maar ze zijn juist op zoek zijn naar werknemers en managers van wie ze kunnen leren, alleen niet in een directieve aansturing, maar in een faciliterende vorm.

Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student en Ad Rem Young Professionals: ‘Het zal voor zowel de werkgevers als de huidige werknemers even tijd kosten om de Young Professional 2.0 te leren kennen. Toch ligt hier een duidelijke kans voor bedrijven. Zij kunnen de oudere doelgroep, de babyboomers die nu massaal met pensioen gaan, een rol geven in het coachen van de nieuwe generatie.’

‘Die coach moet zich daarbij niet directief opstellen, maar als faciliterend, participatief leider. Iemand waar de Young Professional op terug kan vallen. Hiermee borgen bedrijven de kennis die weg dreigt te vloeien door de vergrijzing van de samenleving’, aldus Habermehl.

ASA Student, grootste specialist in bemiddeling van studenten en Ad Rem Young Professionals, specialist in werving & selectie en detachering van Young Professionals, brengen het nieuwe arbeidspotentieel in beeld in het Trendrapport 2011. Het Trendrapport 2011: Young Professionals 2.0 is op te vragen via: pheuts@asastudent.nl.

Bron: ANP

 

 

Reageer op dit artikel