nieuws

Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden

Geen categorie

Bijna de helft (48 procent) van de zakelijk rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over bellen in de auto, wil dat hun werkgever een gedragscode opstelt voor het bellen in de auto. De belangrijkste redenen die men noemt, zijn dat dit een rustiger en veiliger gevoel geeft tijdens het rijden.

Bijna de helft (48 procent) van de zakelijk rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over bellen in de auto, wil dat hun werkgever een gedragscode opstelt voor het bellen in de auto. De belangrijkste redenen die men noemt, zijn dat dit een rustiger en veiliger gevoel geeft tijdens het rijden.

Dit zijn een aantal van de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor de start van de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ heeft laten uitvoeren.

Een ander opmerkelijk feit is dat hoewel 86 procent van de ondervraagden op de hoogte is van het feit dat bellen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer, toch 16 procent van de ondervraagden die zakelijk bellen in de auto onderweg onderhandelingen of uitgebreide gesprekken voert. Deze uitkomsten werden gisteren gepresenteerd bij de start van de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’.

Met de campagne wil VVN automobilisten bewust maken van de risico’s van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Door de afleiding die dit met zich meebrengt reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen ze informatie. Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen, blijkt uit onderzoek.

Zeven toonaangevende bedrijven spelen een voorbeeldrol tijdens de campagne. Bij de start gisteren presenteerden zij hun telefoonprotocol, waarmee de bedrijven hun medewerkers willen beschermen tegen de gevaren van het zakelijk bellen in de auto. De deelnemende bedrijven zijn Esso (Exxon Mobile), Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie en UPS Nederland. Brancheorganisaties EVO en VNA steunen de campagne en roepen hun leden op om – voor zover nog niet gebeurd – een telefoonprotocol op te stellen.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel