nieuws

Kantoorwerker wil: contact met collega’s, frisse lucht en een huiselijk sfeertje op de werkplek

Geen categorie

De Nederlandse werknemer wil vooral werken in een omgeving waar persoonlijk contact met collega’s voorop staat. Daarnaast vraagt de werknemer aandacht voor zaken als klimaat, genoeg licht en frisse lucht. Dit blijkt uit het vierde Nationale WerkplekOnderzoek.

De Nederlandse werknemer wil vooral werken in een omgeving waar persoonlijk contact met collega’s voorop staat. Daarnaast vraagt de werknemer aandacht voor zaken als klimaat, genoeg licht en frisse lucht. Dit blijkt uit het vierde Nationale WerkplekOnderzoek.

De roep om een werkomgeving waar persoonlijk contact mogelijk is, kan worden verklaard door de ontwikkeling dat medewerker steeds meer vrijheid genieten op het werk. Men wenst een sociale werkomgeving met écht persoonlijk contact.

Wat vinden kantoorwerkers het belangrijkste in een werkomgeving? De antwoorden op een rij:

  • contact met collega’s (59%)
  • frisse lucht (47%)
  • hoeveelheid licht (45%)
  • het klimaat (41%)
  • de mate waarin de werkomgeving is afgestemd op de werkzaamheden (31%).

Andere aspecten waar minder voor werd gekozen zijn onder andere thuisgevoel, creativiteit, ontspanningsmogelijkheden en hoeveelheid verschillende werkplekken.  

Nog steeds kiest een hoog percentage van de ondervraagden (64%) voor een vaste werkplek in plaats van een flexibele werkplek.
Verder vindt men het nog steeds belangrijk om de werkplek persoonlijk te maken (47%).

De inrichting van de werkomgeving is ook van groot belang voor de werksfeer vindt 87% van de ondervraagden. Toch krijgt de inrichting van de werkomgeving een laag cijfer, namelijk een gemiddelde van 6,6. Daarbij komt dat 32% van de ondervraagden aangeeft dat de werkomgeving ze niet uitdaagt. 

Als het gaat om ‘type werkplek’ kiest het merendeel voor ‘warm en huiselijk’, namelijk 38%.
Verder kiest 57% nog steeds voor de klassieke vergaderopstelling met een tafel en stoelen.

Als het gaat om koffiedrinken vindt men het vooral belangrijk dat dit de mogelijkheid biedt om dit samen te doen, oftewel de aanwezigheid van een zitje.
Verreweg de meeste respondenten (64%) kiezen verder voor een grand café als lunchsetting.

Het Nationale WerkplekOnderzoek 2011 is een initiatef van newnews.nl. Het onderzoek telt 900 respondenten, responspercentage: 33 procent uit een representatieve steekproef onder het Netpanel van onderzoeksbureau Ruigrok|Netpanel uit Amsterdam.

Het Nationale WerkplekOnderzoek wordt ondersteund door 365, Gispen en newDirections.

Reageer op dit artikel