nieuws

Filmpjes kijken op het werk

Geen categorie

In Nederland bekijkt 44 procent van de kantoorwerkers gereged online video’s op het werk . Vooral nieuwsgerelateerde video’s zijn populair. Ook programma’s als uitzendinggemist.nl en YouTube filmpjes doen het goed.

In Nederland bekijkt 44 procent van de kantoorwerkers geregeld online video’s op het werk . Vooral nieuwsgerelateerde video’s zijn populair. Ook programma’s als uitzendinggemist.nl en YouTube filmpjes doen het goed.

Dat blijkt uit Pan-Europees onderzoek van Blue Coat Systems. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat bedrijven nagenoeg geen beleids- of gedragsregels hanteren voor het gebruik van online video door werknemers. De meeste grote en middelgrote ondernemingen zijn overigens wel van plan online video vaker in te zetten als communicatieplatform. Video zal steeds vaker gebruikt worden voor training, onderwijs, informatie-uitwisseling, motivatie en andere doeleinden.

In Nederland gebruikt 38 procent van de online videokijkers het medium voor puur zakelijke doeleinden. De groep Nederlandse kantoorwerkers die video kijken voor zowel zakelijk als recreatieve doeleinden beslaat 35 procent, 27 procent kijkt video alleen voor recreatieve of niet werkgerelateerde doeleinden. Zij worden daarin niet of nauwelijks door hun werkgever beteugeld: slechts 5 procent geeft aan dat het hen verboden of onmogelijk gemaakt wordt naar video’s te kijken. De grootse groep (66 procent) zegt dat ze alleen video’s mogen kijken als het hun werk niet beïnvloedt, of bijvoorbeeld tijdens hun lunchpauzes. 

Robbert Verdonk, Key Account Manager Benelux van Blue Coat Systems: ‘Vaak worstelen  organisaties met de balans tussen online videogebruik voor zakelijke doeleinden en voor recreatieve of niet werkgerelateerde doelen. Bovendien mag het kijken naar online video’s de prestaties van bedrijfsapplicaties niet in gevaar brengen.’

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel