nieuws

Personal branding; de do’s en de don’ts

Geen categorie

  • Personal Branding is het concreet zichtbaar maken van je talenten, kwaliteiten, deskundigheid en ambitie. Kortom: je persoonlijke A-merk laten zien. Met andere woorden: laten zien wat je waard bent. Daarbij zijn er een paar dingen die je moet doen, maar vooral moet laten.

Personal Branding is het concreet zichtbaar maken van je talenten, kwaliteiten, deskundigheid en ambitie. Kortom: je persoonlijke A-merk laten zien. Met andere woorden: laten zien wat je waard bent. Daarbij zijn er een paar dingen die je moet doen, maar vooral moet laten.

Personal Brand: Do’s

  • Leef met passie en overtuiging.
  • Wees oprecht, geloofwaardig en trouw aan jezelf.
  • Wees positief, dat krijg je terug.
  • Ken je persoonlijke sterktes en kernwaarden.
  • Durf te minimaliseren en focus op een specialisatie in je werk.
  • Ken je elevator pitch.
  • Blijif toetsen en verbeteren.
  • Start meteen! Zet jezelf op de kaart en houd sturing.
  • Schrijf maatwerk-cv’s, laat zien dat jij degene bent die ze zoeken.
  • Vraag om referenties.
  • Durf feedback te vragen, zowel zakelijk als privé.
  • Let op je verzorging, kleding en uitstraling. De ‘verpakking’ communiceert ook.
  • Leg je persoonlijke domeinnaam vast (anders koopt een ander hem… misschien).
  • Kies welke social media je wel en niet benut.
  • Wees je bewust van wat je online zet (dat zien werkgevers ook).
  • Google jezelf regelmatig: welke informatie is over jou te vinden?

Personal Brand: Don’ts

  • Met toneelspelen kom je niet ver! Bespaar jezelf de moeite.
  • Te veel expertises of specialiteiten zijn verwarrend.
  • Snel opgeven na één keer proberen of één keer mindere feedback.
  • Vasthouden aan vertrouwde paden, eigen normen en patronen.
  • Te veel ego en te weinig fundament.
  • Persoonlijke meningen in social media over je werkgever.
  • Privéuitspattingen of dubieuze foto’s in social media.
Reageer op dit artikel