nieuws

Acht op de tien Nederlanders actief op sociale media

Geen categorie

Het gebruik van sociale media blijft wereldwijd toenemen. Van de Nederlandse internetgebruikers maken er momenteel acht van de tien gebruik van sociale media waarvan Facebook met 66 procent het meest populair is, gevolgd door Hyves (33 procent), LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent). Met deze cijfers behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van sociale media.

Het gebruik van sociale media blijft wereldwijd toenemen. Van de Nederlandse internetgebruikers maken er momenteel acht van de tien gebruik van sociale media waarvan Facebook met 66 procent het meest populair is, gevolgd door Hyves (33 procent), LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent). Met deze cijfers behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van sociale media.

Onderzoek – van InSites Consulting – toont aan dat het gebruik van sociale media gestimuleerd wordt door het stijgend gebruik van het aantal smartphones in de wereld. Consumenten met een smartphone maken intensiever gebruik van sociale netwerksites dan mensen zonder een mobiele internetverbinding.

Zo beschikt 45 procent van de Nederlandse internetgebruikers over een smartphone, de meerderheid beschikt over een internetabonnenent op hun toestel. 13 procent heeft een tablet. De toename van het aantal smartphones en tablets zorgt voor een stijging in het gebruik van sociale media. Verdere conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter zijn het populairst. Gebruik LinkedIn en Twitter bij de intensiefste van de wereld. Gebruik Hyves neemt snel af; 23 procent van de consumenten gebruikte vroeger Hyves maar is niet meer actief op deze site.
  • Snelle omarming van mobiel internet zorgt voor verdere stijging gebruik sociale media.
  • De rijzende sterren zijn Pinterest en Instagram. Consumenten starten liever geen nieuw social netwerk op, tenzij het een unieke functie heeft. Heel wat mensen willen Pinterest en Instagram in de toekomst gebruiken.
  • De helft van de consumenten volgt minstens één merk. Gemiddeld volgt men acht merken passief en vier actief.

Het onderzoek van InSites Consulting bevestigt de populariteit van de drie grote sociale internetsites. Niet alleen in Nederland, maar over bijna de hele wereld scoren Facebook, Twitter en LinkedIn nog steeds het beste. Het wordt bovendien moeilijk voor nieuwe sociale netwerksites om het succes van deze drie te evenaren!

 

Reageer op dit artikel