nieuws

Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden

Geen categorie

Even een telefoontje aannemen of een sms beantwoorden tijdens het rijden. Dat is voor veel chauffeurs herkenbaar en niet ongevaarlijk. In een fractie van een seconde kan dit fatale gevolgen hebben. Daarom gaat vandaag de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ van start. Geen overbodige luxe, als je zo op de weg eens om je heen kijkt.

Even een telefoontje aannemen of een sms beantwoorden tijdens het rijden. Dat is voor veel chauffeurs herkenbaar en niet ongevaarlijk. In een fractie van een seconde kan dit fatale gevolgen hebben. Daarom gaat vandaag de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ van start. Geen overbodige luxe, als je zo op de weg eens om je heen kijkt.

De campagne maakt automobilisten bewust van het gevaar van het gebruik van apparatuur tijdens het rijden zoals het bij wet verboden handheld bellen en ook het handsfree bellen en sms’en. ‘

Door afleiding reageren bestuurders trager, gaan slingeren en missen informatie. Automobilisten overschatten hun rijvermogen en denken dat zij een goede chauffeur zijn, zéker wanneer zij tegelijkertijd bellen, sms’en, what’s app’en, twitteren, pingen en e-mailen.’, aldus Karla Peijs, voorzitter Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Volgens een SWOV-artikel van april dit jaar besteden automobilisten ongeveer een kwart tot 30 procent van hun rijtijd aan afleidende activiteiten, waarvan de helft voor rekening van een gesprek met een passagier komt. Activiteiten die voor de grootste visuele afleiding zorgen, zoals het sms’en, blijken het gevaarlijkst te zijn. Daarnaast zien afgeleide verkeersdeelnemers allerlei visuele informatie over het hoofd doordat ze niet op de weg kijken (zoals bij het sms’en) of doordat ze met de gedachten ‘ergens anders’ zijn, zoals bij het voeren van een gesprek via de mobiele telefoon. Wanneer dus de ogen wel op de weg gericht zijn, kan afleiding ervoor zorgen dat allerlei zaken niet worden opgemerkt.

Extra handhaving
Ook dit jaar wordt tijdens de campagneperiode extra gehandhaafd. ‘De campagne is de waarschuwing, dus er wordt door onze agenten meteen geverbaliseerd’, vertelt Egbert-Jan van Hasselt, Landelijk Programmamanager Politieverkeerstaken. ‘Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto’s kunnen kijken. Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone.’

VVN voert de campagne uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu samen met de politie, het Openbaar Ministerie, de ANWB, RAI vereniging, ExxonMobil Esso, BP, Shell en Allsecur.

De vier laatstgenoemde partijen zijn zowel partner als voorbeeldbedrijf vanwege hun telefoonprotocol. BP’s Manager Communications & External Affairs Jacoline Poldervaart: ‘BP in Nederland heeft al sinds 1995 een verbod op het gebruik van de mobiele telefoon voor haar medewerkers tijdens het autorijden, en gaat hiermee verder dan de wet vereist. Wij zijn namelijk van mening dat niet alleen het bedienen van de telefoon de risico’s op ongevallen vergroot, maar vooral de afleiding die door het telefoongesprek zelf wordt veroorzaakt.’

Meer informatie , tips en video’s zijn vanaf vandaag te vinden op www.laatjenietafleiden.nl

 

Reageer op dit artikel