artikel
10 tips om je relatiebestand goed bij te houden
Hoe is jouw relatiebestand samengesteld? Hoe voorkom je stapels visitekaartjes en hoe zorg je ervoor dat je relatiebestand up-to-date blijft? Karen Visser geeft tien tips.

Relatiebestand bijhouden
- Alles valt of staat met discipline!
Plan het bijhouden van je systeem in in je agenda; laat de stapel visitekaartjes niet oplopen. - Spreek met je leidinggevende af hoe jullie informatie verwerken en bijhouden.
Visitekaartje gekregen? Inleveren! - Gebruik – zeker bij grote aantallen – een scanner of scanapp voor je visitekaartjes.
Goede apps zijn Evernote Hello, ScanBiz Cards en CamCard; goede scanners de Fujitsu ScanSnap en de Dymo CardScan. - Onderschat LinkedIn niet.
Kijk naar het tabblad ‘Contactinformatie’ bij iemands profiel om telefoon en mailadres snel te vinden. - Investeer in goede interne en externe distributielijsten.
Ze maken én onderhouden kost tijd, maar betalen zichzelf tienvoudig terug. - Check regelmatig contactgegevens.
Dat kan ook in een mailing worden verwerkt (“Kloppen uw gegevens nog? Zo niet, klik hier”). - Verwerk opgemerkte fouten direct.
Verkeerd mailadres, incorrect telefoonnummer – zoek op wat het moet zijn en past het aan. - Koppel jouw informatie en die van je leidinggevende.
Zorg dat het regelmatig wordt gesynchroniseerd, zodat je beiden dezelfde informatie hebt. - Ook zonder ‘officieel’ CRM-systeem kun je bijhouden wat er is besproken met een contact.
In Outlook-contactpersonen doe je dat in het veld ‘Notities’. - Werk samen met je collega’s aan een betrouwbaar centraal bestand.
Maak goede afspraken over het bijhouden ervan.