checklist

Bedrieglijke eerste indruk

Plannen en organiseren

Heb je wel eens een verkeerde inschatting gemaakt van iemand op basis van je eerste indruk van een persoon, die misschien nog niets heeft gezegd? En heb je haar op die eerste indruk beoordeeld? Natuurlijk, dat doet iedereen. Maar gezicht, kleding, lichaamshouding of manier van praten, zegt niet alles over wie iemand werkelijk is.

Bedrieglijke eerste indruk

Wat je waarneemt kan je misleiden: een gezicht is geen eigenschap, taalgebruik geen blootlegging van het innerlijk, ervaring geen bewijs voor competentie. En datgene wat je in anderen bewondert (of wat je irriteert) kan ervoor zorgen dat je iets begrijpt over jezelf (aldus Carl Gustav Jung).

‘Doen’ en ‘reflecteren’ staan in de workshop van Miriam Byvanck, Kunst van het reflecteren centraal. De inzichten zijn direct toepasbaar in je rol van managementondersteuner, maar ook daarbuiten.

Eerste indruk kan bedrieglijk zijn

Je collega zegt je nauwelijks goeiemorgen en kijkt je niet aan. Neem geen genoegen met de opmerking van collega’s: zo doet ‘ie altijd, let er maar niet op. Let er juist wel op! Je collega bedoelt het wellicht niet onaardig of arrogant, het kan net zo goed verlegenheid zijn. De eerste indruk kan bedrieglijk zijn.

Als secretaresse speel je een centrale rol in de organisatie. Ongemerkt oefen je toch vaak invloed uit. In de workshop krijg je meer inzicht in onbewust gedrag en communicatie en word je je meer bewust van het effect en de invloed die je hebt of kunt uitoefenen in je omgeving. Je leert de kunst van het vragen stellen en welk effect gericht waarnemen, vragen stellen en reflecteren heeft.

Let op de inhoud van wat er gezegd wordt en laat je niet afleiden door taalgebruik of kleding. Jouw open en onbevooroordeelde houding verandert het gedrag van de ander.

Tips van Miriam Byvanck

  • Reageer op de inhoud van wat iemand zegt en niet op de persoon.
  • Luister en stel open vragen (wat, welke, wanneer, waarom, wie, hoe).
  • Voer een dialoog (= tweerichtingsverkeer!) en geen monoloog.
  • Richt je ook op het belang van de ander en gezamenlijke belangen.
  • Benoem wat je hoort of ziet zonder te oordelen en stel gerichte vragen.
  • Realiseer je de impact van non-verbaal gedrag.

Zelf aan de slag

Kom ook naar de Management Support Workshopdagen en ga aan de slag met Miriam en met andere collega’s die openstaan voor reflectie en een goed gesprek in de workshop De kunst van het reflecteren.

Reageer op dit artikel