checklist

10 tips om je werk creatiever aan te pakken

Plannen en organiseren

Ben je het zat om je werkzaamheden steeds op dezelfde manier uit te voeren? Of moet je iets leuks bedenken voor een bijeenkomst en heb je geen idee waar je moet beginnen? Met deze 10 creatieve tips van Karen Visser krijg je de inspiratie weer terug.

10 tips om je werk creatiever aan te pakken

Creativiteit, wat is het?

Voordat we je tips geven om aan de slag te gaan met je creativiteit, even terug naar de basis. Wat is creativiteit precies? Over het algemeen wordt creativiteit gezien als het vermogen om iets nieuws te scheppen. Dit kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook het maken van een schilderij, of een nieuw recept uitproberen. Kortom, iets wat je nog niet eerder gedaan hebt.

Creativiteit op het werk

Hoe komt creativiteit dan van pas op je werk? Als managementondersteuner ben je veel bezig met het oplossen van problemen voor anderen. Met een beetje creativiteit kan dit vaak leuker, sneller of makkelijker worden. Heb je bijvoorbeeld de taken om persberichten te schrijven, de social media bij te houden of brieven naar klanten te schrijven, dan is creativiteit een onontbeerlijke vaardigheid.

Sommige mensen zijn van zichzelf al behoorlijk creatief, anderen wat minder. Ben jij geen geboren creatieveling? Wanhoop niet, want creativiteit kun je oefenen. Met de tien tips in dit artikel kom je een heel eind.

10 tips om je werk creatiever aan te pakken:

1. Noteer je creatieve invallen
Houd een boekje bij de hand voor creatieve invallen. Alle dingen waarvan je denkt ‘Hé, daar zou ik eens iets mee kunnen doen’ noteer je daar. Dat hoeft niet gelikt of digitaal te zijn (Google eens op ‘Bullet Journal’), als er maar ruimte is voor je ideeën.

2. Ga eens mindmappen
Laat de template voor je notulen eens los en maak een verslag in mindmapvorm. Zo ben je bewust bezig met hoofd- en bijzaken en leg je misschien andere verbanden.

3. Gooi je pauze om
Neem eens pauze op een totaal andere manier. Een andere lunch, een andere tafel, andere gesprekspartners, naar buiten als je altijd binnen blijft of andersom, een andere wandelroute tussen de middag…

4. Overleg met een onbekende
Leg je grootste uitdaging eens voor aan een onlogische gesprekspartner. Misschien heeft Sylvia van de financiële administratie een suggestie voor je archiveerprobleem? Is Jeroen van Sales iemand die je op het spoor kan zetten van een betere to do-app?

5. Verander je omgeving
Verzamel een aantal taken die je offline op een computer kunt doen (zoals notulen uitwerken). Kies een plek buiten die je aanspreekt; in een park bijvoorbeeld, of een horecagelegenheid die is ingericht op flexwerkers. Verandering van omgeving kan je een boost geven.

6. Steek de koppen bij elkaar.
Organiseer een secretaresseoverleg in je organisatie en ga daarin met elkaar brainstormen over een grote uitdaging die jullie hebben. Verdiep je in brainstormtechnieken (zoals divergeren-convergeren, vrije associatie of bloemassociatie).

7. Geef je werkplek een opfrisbeurt
Reorganiseer je kamer en je werkplek. Plaats je bureau anders, verschuif je meubilair… Kijk ook of er stoorzenders zijn waar je vanaf kunt komen, zoals snoeppotten, postbakjes of een ‘balieopstelling’ van je bureau.

8. Doodle wat in het wilde weg
Maak een tekening, zonder van tevoren te bedenken waarvan of hoe hij eruit moet zien. Wat komt er uit je handen? Dat kan je verrassende inzichten geven.

9. Begin en eindig de dag met een opgeruimd hoofd
Maak je hoofd leeg aan het einde en/of begin van elke werkdag. Noteer alle dilemma’s, zorgpunten, losse eindjes, to do’s… Daarmee bespaar je denkkracht en energie die je anders gebruikt om dingen te onthouden.

10. Schrijf op waar je dankbaar voor bent
Noteer op een vel alle dingen in je werk waarover je tevreden bent, waar anderen blij van werden of waar je om een andere reden graag aan terugdenkt. Dat geeft je energie en inspiratie!

Creatiever werken? Dat kun je leren!

Wil jij creatiever leren werken? Dan zijn de volgende trainingen echt iets voor jou:

  • Tijdens de trainer Creatief denken leer je denkpatronen los te laten om met meer creativiteit te werken en zo sneller oplossingen te bedenken.
  • Als secretaresse communiceer je je suf. E-mails, brieven, persberichten, teksten voor folders, social media berichten en ga zo maar door. Wil je dat deze stoffig zijn? Natuurlijk niet. Volg de training Creatief zakelijk schrijven en leer in één dag om meer uit je teksten te halen.
Reageer op dit artikel