checklist

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

Plannen en organiseren

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

Het perfecte takenpakket bestaat niet, we hebben allemaal werkzaamheden die we liever kwijt dan rijk zijn. Trainer Karen Visser legt uit hoe je deze taken zo slim mogelijk wegwerkt.

1. Zoek contact met collega’s die een vergelijkbare taak hebben.

Hoe pakken zij het aan? Zijn er manieren om de taak slimmer, sneller of plezieriger uit te voeren, die jij nog niet hebt bedacht?

2. Compenseer de vervelende taak met iets leuks erbij.

Een muziekje aan, iets lekkers drinken of eten, een leuke taak die je doet als je klaar bent met je vervelende taak: het kan je stimuleren om het toch te doen.

3. Doe je taak samen met een ander.

Gedeelde smart is halve smart; samen kom je sneller in een ritme en is het moeilijker om excuses te bedenken. Spreek bijvoorbeeld een vaste tijd af. Als je niet bij elkaar in de buurt zit, kun je elkaar bellen of via FaceTime/Skype contact zoeken.

4. Hak je vervelende taak in stukjes.

Misschien werkt het voor jou om elke ochtend een kwartier met iets bezig te zijn, in plaats van eens in de week ruim een uur? Kleine stukken zijn in elk geval ook makkelijker in te plannen.

5. Doe vervelende taken bij voorkeur als eerste op je werkdag.

Dat noemen ze in timemanagementjargon ‘je kikker doorslikken’. Dit komt uit een uitspraak van Mark Twain die zei dat na het eten van een levende kikker in de ochtend, de rest van de dag alleen maar kan meevallen. Je hebt het gedaan en het hoeft niet meer!

6. Bespreek met je leidinggevende of de taak kan rouleren.

Bijvoorbeeld met een collega samen afwisselen: jij doet de taak de ene maand en zij de andere.

7. Kan de taak intern worden overgedragen?

Dat is zeker nuttig wanneer er iemand is die deze taak helemaal niet zo lastig vindt, of zelfs plezierig. De voorkeuren van mensen kunnen flink verschillen!

8. Kijk of een deel van je taak kan worden geautomatiseerd.

Letterlijk, door een computer in te schakelen. Maar ook minder letterlijk, bijvoorbeeld door een formulier of checklist te maken die ervoor zorgt dat je makkelijker aan de taak kunt beginnen: je hebt alle informatie die je nodig hebt op een rijtje en hoeft niet meer te zoeken.

9. Onderzoek of je door het aanscherpen van je vaardigheden sneller door de taak heen kunt gaan.

Misschien is er een nieuw inzicht over deze taak, of zijn er ontwikkelingen in je vakgebied waaruit blijkt dat deze taak korter of sneller kan worden gedaan.

10. Ga eens na welke gedachten je hebt over deze taak.

Gedachten, gevoelens en gedrag hangen nauw samen; wanneer je de negatieve gedachten over deze taak probeert om te buigen, heeft dat ook invloed op je gevoel erover.

Over Karen VisserKaren Visser

Karen Visser is werkplektrainer en professional organizer en leert mensen op allerlei niveaus slim omgaan met tijd, taken en ruimte. Met trainingen en workshops over effectiever en efficiënter werken helpt zij professionals om meer grip te krijgen op hun werk.

Ook meer grip op je werk? Volg dan de training Tijd-, taak- en energiemanagement van Karen bij Management Support.

Reageer op dit artikel