vraag & antwoord

Zakenreis: jetlag tegengaan

Plannen en organiseren

‘Mijn managers reizen met enige regelmaat naar het buitenland per vliegtuig. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk last hebben van jetlag?’ Jetlag ontstaat doordat je biologische klok ontregeld wordt. Deze klok richt zich op daglicht en je voedingspatroon. Met deze twee elementen kun je dus proberen je interne klok zo snel […]

‘Mijn managers reizen met enige regelmaat naar het buitenland per vliegtuig. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk last hebben van jetlag?’

Jetlag ontstaat doordat je biologische klok ontregeld wordt. Deze klok richt zich op daglicht en je voedingspatroon. Met deze twee elementen kun je dus proberen je interne klok zo snel mogelijk op de plaatselijke tijd te zetten.

Dit is wat je manager het beste kan doen:

– Enkele dagen voor een verre vliegreis het slaap-waakritme aanpassen. Wie bijvoorbeeld naar Japan vliegt (oostwaarts), gaat vier dagen voor de reis telkens een half uur eerder naar bed en staat een half uur eerder op. Wie naar de VS (westwaarts) reist, gaat juist steeds later naar bed en staat later op dan normaal. Dit verkleint het tijdsverschil en de benodigde hersteltijd.

– Goed uitgerust aan de reis beginnen.

– Voor vertrek het horloge op de tijd van bestemming zetten.

– In het vliegtuig geen alcohol en koffie drinken, wel water en vruchtensap. De lucht in het vliegtuig droogt erg uit en alcohol verergert dit. Het effect van alcohol op je gestel is, net als caffeïne in koffie, alleen maar sterker als je vliegt. Dit vertraagt de benodigde hersteltijd.

– Lichte maaltijden eten.

– Regelmatig bewegen, bij voorkeur door de stoel te verlaten en oefeningen te doen. Dit is ook belangrijk voor het voorkomen van trombose: het risico daarop neemt toe met de duur van de vlucht. De oefeningen vind je in het in-flight magazine, maar je vindt ze ook op internet: op de websites van luchtvaartmaatschappijen of vliegvelden.

– Geen slaapmiddelen of melatonine gebruiken, maar oordoppen en een slaapmasker gebruiken. Slaapmiddelen kunnen tot de vorming van bloedklonters leiden. Melatonine moet op de juiste manier gebruikt worden. Als je het verkeerd gebruikt, kan het lichaam verder ontregeld raken.

– Voldoende hersteltijd nemen na aankomst. Reken hiervoor doorgaans een dag per uur tijdsverschil! Dat is niet altijd haalbaar. Plan wel bij een verre reis oostwaarts minstens twee dagen rust in voor de zakelijke afspraak.

Lees nog veel meer in het gratis e-book Zakenreizen… regel je zo!

Reageer op dit artikel