blog

Soms word ik gek van mezelf. Een volle kledingkast en niets om aan te trekken naar het werk. Wat een stress op de vroege ochtend! Manlief is al lang en breed aangekleed en ik sta nog steeds te twijfelen. De berg afgewezen kleding op het bed groeit met de minuut. Mijn tijdnood idem dito. Dan […]

Dress stress

Soms word ik gek van mezelf. Een volle kledingkast en niets om aan te trekken naar het werk. Wat een stress op de vroege ochtend! Manlief is al lang en breed aangekleed en ik sta nog steeds te twijfelen. De berg afgewezen kleding op het bed groeit met de minuut. Mijn tijdnood idem dito. Dan maar die fijne spijkerbroek met dat zwarte colbertje. Altijd goed. Of niet?

Zo denken veel lezers van Management Support. Bij de stelling op de website over je garderobe gaf 52% aan geen spijkerbroek te dragen naar het werk. De andere (bijna) helft dus wel. Eerlijk is eerlijk, dat deed ik ook in mijn secretaressetijd. Ik had niet dagelijks persoonlijk contact met externe relaties en kwam dus best weg met een casual look. Moest ik met mijn manager mee naar een meeting, dan kleedde ik me daar op. Prima voorbereid. Tot ik op een ‘normale’ kantoordag onverwacht werd gebeld of ik een belangrijke buitenlandse relatie wilde ophalen bij de receptie. Daar stond ik dan ietwat ongemakkelijk handjes te schudden in mijn goedzittende spijkerbroekje. De zelfgenoegzame blik van de receptioniste negeerde ik maar. Terwijl ik haar anders helemaal niet benijdde om haar bedrijfskleding, had ik nu maar wat graag met haar geruild.

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen pleidooi voor bedrijfskleding. Ik ben juist voorstander van ‘ieder op zijn best’. En dat is zeker niet altijd het geval in bedrijfskleding. Neem de luchtvaart. Je hebt zelf vast wel eens een staaltje gangpad catwalk gezien dat niet helemaal paste bij het imago van de betreffende luchtvaartmaatschappij. En wat dacht je toen? Een oordeel is binnen een paar seconden geveld. Het is dus wel verstandig om regelmatig even van plaats te wisselen en je af te vragen of je voldoet aan de verwachtingen van de kijker. Die denkt namelijk onbewust ‘klopt het plaatje wat ik zie met mijn verwachtingen van deze persoon en dit bedrijf?’

Het goede nieuws is dat je dit proces heel gemakkelijk zelf kunt beïnvloeden. Ga eens winkelen voor je werkgarderobe waarbij je alle kekke mode-items links laat hangen. Vraag je af wat voor jouw functie nu eigenlijk een passende kledingstijl is. Schaf goede basisstukken aan die je met elkaar kunt combineren en kunt uitbreiden. Daarbij let je op pasvorm en kleur, want dat maakt dat het juist jóu zo goed staat.

Duh, wat saai… hoor ik je denken. Misschien, maar je werk is niet de uitgelezen plek om een fashion statement te maken. Hoe gezellig het er ook is. En saai kan het eigenlijk niet zijn, omdat je iets draagt wat bij je past. En dat kan heus iets heel anders zijn dan je collega. En als de buitenkant klopt, weet je zeker dat de aandacht uit gaat naar je kwaliteiten. En dat willen we uiteindelijk allemaal op het werk, toch?

Fiona Koning is image consultant | www.dekleurenverdieping.nl

Reageer op dit artikel