blog

Vernieuwing. Van de naam secretaresse naar executive assistant of co-manager, of PA of VA of officemanager. Van Secretaressedag naar een dag met een te lange, niet uit te spreken naam. En dat terwijl meer dan de helft van de secretaressen niet eens op die dag zit te wachten, blijkens de antwoorden op de stelling op […]

Vernieuwing. Van de naam secretaresse naar executive assistant of co-manager, of PA of VA of officemanager. Van Secretaressedag naar een dag met een te lange, niet uit te spreken naam. En dat terwijl meer dan de helft van de secretaressen niet eens op die dag zit te wachten, blijkens de antwoorden op de stelling op managementsupport.nl. Maar liefst 32 procent wil de waardering niet op één vaste dag per jaar merken en zelfs 56 procent noemt het een ‘onzinnige’ dag die voor hen niet zo nodig hoeft.

Natuurlijk: iederéén vindt het prettig om een compliment te krijgen, of een cadeautje! Maar tegelijkertijd gaat er toch ook iets sneus van uit als je een bloemetje krijgt ‘omdat het secretaressedag is’. Dat lijkt meer op een verplichting, een wassen neus. Het is net zo kunstmatig als dierendag voor mijn part.

Punt is natuurlijk niet zozeer dat cadeautje, of een naam voor die dag, of de dag zélf. Maar dat managementondersteuners net zo goed professionals zijn, net als de managers en directeuren die zij ontzorgen. En juist hen zal het een zorg zijn hoe hun functie precies heet. Het gaat immers om de inhoud: hun competenties en toegevoegde waarde, en om daarin te kunnen groeien.
Dat bleek maar weer tijdens de Workshopdagen in april toen Meeting Plaza in Utrecht volstroomde met honderden secretaressen, dorstig naar kennis en vol enthousiasme over hun workshops, hongerig naar informatie over vernieuwingen op kantoor en werkmethoden.

Dit jaar restylen we Management Support Magazine. Bij navraag onder een aantal lezeressen kwamen een aantal gemene delers naar voren: méér beeld graag, een echte cover en graag zo breed mogelijk ingestoken qua onderwerpen. Dat zijn duidelijke wensen en ze bevestigen mijn eigen beeld van jullie als lezers: all round geïnteresseerd.

Vernieuwing dus, daar beginnen we mee in dit nummer, met een nieuwe rubriek: de BrandCheck, waarin Jocelyn Rebbens een secretaresse en haar ‘personal brand’ ofwel ‘merk’ onder de loep neemt. Zij geeft naast haar algemene indruk ook advies hoe je op een manier die bij jou past, jouw toegevoegde waarde kunt tonen aan je managers en collega’s, zowel ‘offline’ als ‘online’. Ik hoop dat ook deze nieuwe rubriek je zal inspireren!

Kortom: het is weer een editie vol praktische tips en handreikingen, veelal geënt op het thema ‘loopbaan’. Mis je nog iets in jouw vakblad? Moet je iets van het hart? Aarzel niet en stuur een mail naar de redactie. Ik ben benieuwd!

Hartelijke groet,
Vera Bot, hoofdredacteur

Reageer op dit artikel