blog

Puur jezelf op kantoor qua kleding?

Persoonlijke ontwikkeling

Tik het zoekwoord ‘puur’ eens in op Twitter en je vindt vervolgens coaches op velerlei gebied, restaurants, makelaars, gezondheidsadviseurs, architecten, evenementenbureaus… de lijst is eindeloos. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Ze willen uitstralen dat ze ‘echt’ zijn, authentiek. Hiermee feilloos inspelend op ons gevoel dat ‘echt’ automatisch ‘goed en eerlijk’ betekent. Is dat ook […]

Tik het zoekwoord ‘puur’ eens in op Twitter en je vindt vervolgens coaches op velerlei gebied, restaurants, makelaars, gezondheidsadviseurs, architecten, evenementenbureaus… de lijst is eindeloos. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Ze willen uitstralen dat ze ‘echt’ zijn, authentiek. Hiermee feilloos inspelend op ons gevoel dat ‘echt’ automatisch ‘goed en eerlijk’ betekent. Is dat ook altijd zo? En hoe gaan we daar op kantoor mee om?

Ik ben de eerste die onderschrijft dat jezelf zijn, net als eerlijkheid, het langste duurt. Lang de schijn ophouden of je anders voordoen is een uitputtingsslag. Toch is er enige voorzichtigheid geboden met ‘puur jezelf’ zijn in werksituaties. Dat geldt ook voor je kledingstijl. Iedereen is uniek maar onze omgeving verwacht enig aanpassingsvermogen. Dit maakt immers dat we met elkaar kunnen samenleven.

Er zijn eigenlijk maar weinig professionals die het zich kunnen veroorloven geen enkele concessie te doen in hun verschijning. Dat zijn vooral de succesvolle ondernemers die ondanks (niet dankzij!) hun kledingkeuze volkomen geaccepteerd zijn. Zelfs bewonderd. Maar dat zijn echt de lucky few, en vaak ook nog mannen. Denk aan Steve Jobs (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook).
Voor ons gewone zielen is het niet weggelegd om in slobber sweater en sneakers te verschijnen tijdens een overleg, onder het mom ‘effe lekker mezelf’. Is je carrière je lief, dan doe je dat toch echt beter thuis. Bovendien zie je dat, in tegenstelling tot de mannen, de succesvolle vrouwen zich juist onderscheiden op stijl en door veel kleur te gebruiken. De nieuwe vrouwelijke ceo van Facebook (Sheryl Sandberg) is daar een goed voorbeeld van.

Het is wel zo prettig om je op je werk comfortabel te voelen. En dus zoveel mogelijk jezelf te kunnen zijn. Wat kan wel en wat niet? Waarmee ondersteun je jouw personal brand en wanneer slaat het door naar onaangepast? Het zit ‘m vaak in subtiliteiten. Door in details consequent je eigen stijl door te voeren oogst je sympathie: “Dat is echt een Sophie-jasje.” Wanneer je de juiste pasvormen en stoffen voor jouw lichaamstype kiest, voelt het vanzelf comfortabel.

Ben je een casual type? Zorg dan altijd voor minstens één gekleed element in je outfit. Een five pocket chino broek combineer je liever met een hakje dan met een stevige stapper. Een spijkerbroek ziet er gecombineerd met een zijde blouse veel gekleder uit dan met een t-shirt. Door luxe stoffen te mixen met alledaagse stoffen, til je je look gemakkelijk een niveau hoger.

Ben je juist het type dat veel aandacht besteedt aan haar kleding en voorkomen, dan ligt het overdress-gevaar op de loer. ‘Dress for succes’ betekent heel wat anders dan een party-outfit. Veel make-up en accessoires, meerdere knalkleuren bij elkaar, glitters en glim bewaar je voor (privé) feestjes. Je kunt je wel uitleven op uitstekende pasvormen en oog voor details. Iemand in goede zakelijke kleding komt prima weg met fel gelakte nagels of opvallende oorbellen. Daar breng je het ‘eigen’ element in. Balans is het sleutelwoord, overdaad schaadt.

De pas-je-aan-boodschap is niet altijd de leukste om te verkondigen. Het is veel hipper om mensen aan te sporen om puur, helder, zuiver en helemaal zichzelf te zijn. Maar het is juist spannend om binnen de grenzen die je functie en je werkgever stellen, het beste uit jezelf te halen.

Fiona Koning is Imago Adviseur bij De Kleurenverdieping

MSM RED Fiona Koning

Reageer op dit artikel