blog

Jij met stip op 1: zorg voor jezelf

Persoonlijke ontwikkeling

Hoe vaak hebben we het al niet gehoord tijdens een vlucht: ‘Zet eerst je eigen zuurstofmasker op…’ Eerst bij jezelf dus en dan pas bij je kind of een medepassagier. Eerst voor jezelf zorgen, dan pas voor iemand anders. Met andere woorden zet je zelf op de eerste plaats. Hoe klinkt dat?

Jij met stip op 1: zorg voor jezelf

Het kan zijn dat je denkt dat dit egoïstisch is, vooral als je gewend bent een ander altijd voor jezelf te laten gaan. Of je vindt het belangrijker om anderen te helpen dan om jezelf voorop te stellen.

Maar we leven in een tijd waar er hoge eisen aan je worden gesteld en waar het makkelijk is jezelf voorbij te lopen.

Als managementsupporter of in ieder ander beroep is het je taak op alle mogelijke wijzen je leidinggevende te ontzorgen, maar in hoeverre ontzorg je jezelf? Uiteraard wil je graag helpen, je werk goed doen en voorzien in werkgerelateerde en soms persoonlijke behoeften, maar hoe zit het met je eigen behoeften?

Ik geloof dat we zelf ook een grote rol spelen in het managen van verwachtingen: dat we zelf vaak hoge verwachtingen hebben van onszelf. Dit kan een overtuiging zijn die we altijd al hebben gehad, veroorzaakt door perfectionisme of een sterke behoefte aan goedkeuring. Uiteraard zit daar op onderbewust niveau een andere emotie onder zoals onzekerheid of jezelf niet genoeg vinden.

Als je goed voor jezelf zorgt, stelt dit je in staat beter voor een ander te zorgen.

Een paar tips om goed voor jezelf te zorgen

  1. Check regelmatig bij jezelf hoe je je voelt. Hoe staat het met je energieniveau? Wanneer ben je in flow en wanneer niet?
  2. Stel jezelf de vraag wat je nu het liefst zou willen doen en doe dit dan ook, denk aan een frisse neus halen voordat je aan een volgende taak begint.
  3. Houd je prioriteiten voor ogen. Is urgent ook echt urgent? Wanneer is goed, goed genoeg voor je?
  4. Onderhoud goede sociale contacten, zowel op het werk als privé. Omring jezelf met like-minded personen.
  5. Een gezonde levensstijl: goed eten, bewegen en voldoende rust nemen.
  6. Plan regelmatig ontspannen verwenmomenten in: massages, beauty treatments, lunches/diners, of helemaal niets doen.
  7. Boek een vakantie.
  8. Wat je ook doet, maak het zo leuk mogelijk. Probeer eens te werken met muziek erbij. En laat je niet gek maken.
  9. Begin een nieuwe training of opleiding.
  10. Maak vooral plezier.
  11. Ga sporten en/of mediteer.
  12. En ga op onderzoek uit wat voor jou het beste werkt.

Auteur: freelance PA & life coach Jackie Delgado

Jackie Delgado

Reageer op dit artikel