checklist

Timeshifting – leren schakelen

Persoonlijke ontwikkeling

Laat je je wel eens opjagen? Denk je dan: zaten er maar méér dan 24 uur in een etmaal?

Als secretaresse moet je vaak en veel schakelen van de ene taak naar de andere. Bizar is dat het ongeveer 15 minuten duurt voordat je je concentratie weer op peil hebt, iedere keer dat je van taak wisselt of je laat afleiden. Timeshifting is een instrument waarmee je je tijd kunt verzorgen. Je leert bijvoorbeeld hoe je je eigen ritme hanteert.

Je ritme vertragen
In de afgelopen tientallen jaren is ons leef- en werkritme versneld. Onze spreeksnelheid is bijvoorbeeld toegenomen. Door die versnelling wil de tijd om na te denken en stil te staan bij je gevoelens er nog wel eens bij in schieten. Je tempo pas je vaak aan, bijvoorbeeld aan je manager. Is zij gestrest? Dan is de kans groot dat de stress op jou overslaat.
Om terug te schakelen naar een trager ritme, kun je de volgende stappen doorlopen:

Stap 1: word bewust van de verschillende ritmes en het effect op je gedrag.
Stap 2: neem je verantwoordelijkheid voor het ritme waarop je afstemt.
Stap 3: adem rustig en luister naar jezelf.
Stap 4: bedenk dat je altijd een keuze hebt, dus het ritme dat op dat moment bij de situatie past.
Stap 5: probeer zelf eens van ritme te veranderen; vertraag of versnel, zo merk je dat je zelf invloed uitoefent.

Positieve resultaten van timeshifting
– minder uitputting, meer energie
– meer overzicht, adequater handelen
– negatieve stress meer in de hand
– tevredenheid over het werk neemt toe
– arbeidsverzuim neemt af

In Management Support Magazine van november 2007 staat een uitgebreid artikel over Timeshifting.

Timeshifting-training volgen?

Timemanagement: aanpak van tijdvreters
Veel werk en weinig tijd?
Hoe blijf je een stressbestendige gatekeeper?
Organiseer je kantoor
Boek: De secretaresse als gatekeeper
Training: Timeshifting

Reageer op dit artikel