checklist

Tips voor je LinkedIn-profiel

Persoonlijke ontwikkeling

Aanmelden

Meld je aan op LinkedIn, stel zo nodig eerst een profiel op. Ga dan naar de zoekbalk, selecteer op Groups en tik dan in: Management Support. Je aanvraag om lid te worden, wordt zo snel mogelijk door de redactie goedgekeurd.

Voordelen LinkedIn
Het is je eigen online visitekaartjeJe kunt makkelijk (oud)collega’s en studiegenoten terugvinden
Je kunt vacatures zoeken of plaatsen
Je kunt vragen stellen aan collega-secretaressen en specialisten (trainers, auteurs)Je kunt je aansluiten bij groepen in je vakgebied, of zelf een groep startenJe kunt collega’s aanbevelen, en zelf aanbevolen worden

Tips

Functie
Je functietitel en het bedrijf waar je werkt.

Voeg een pasfoto toe
Het is prettig om een gezicht bij een profiel te hebben. Dat wekt meer vertrouwen. Zorg voor een duidelijke portretfoto. In de zoekresultaten binnen LinkedIn wordt deze foto altijd getoond. Geen pasfoto betekent dat er een vraagteken bij staat.

Voeg een e-mailadres toe
Zo verlaag je de drempel om contact op te nemen. Iemand aan je profiel toevoegen die je niet kent, kan namelijk alleen als er een e-mailadres bekend is, of via introductie door een bekende.

Boodschap
Bovenaan je profiel is ruimte voor een actueel, persoonlijk bericht (een statusbericht). Met 140 tekens kun je je huidige werkzaamheden, nieuwe projecten of iets persoonlijks beschrijven. Deze updates kunnen je contacten zien in hun eigen startpagina. Het is mogelijk om hier een URL in te zetten die aanklikbaar is.

Huidig werk
Plaats hier je huidige werkzaamheden. Probeer een compleet beeld te geven, maar beschrijf alles kort en bondig. Het kan je in contact brengen met collega’s die je anders bijna nooit spreekt.

Vorig werk
Benoem alle werkzaamheden, niet alleen banen. Je kunt zo makkelijk in contact komen met oud-collega’s die je uit het oog bent verloren en die eventueel een leuke beoordeling over je kunnen schrijven of referent willen zijn.

Je opleidingen
Noem hier alle opleidingen die je gevolgd hebt om contact met oud-studiegenoten te vereenvoudigen.

Online links
Je kunt hier een zakelijke website vermelden, een persoonlijke website of eventueel een weblog. Zo kan een bezoeker die in je geïnteresseerd is nog verder kijken dan dit profiel. Er zijn drie links die je kunt toevoegen. Geef de drie belangrijkste en zet de namen van de websites erbij. Dit heeft ook een positief effect op de resultaten van deze sites in de zoekmachines.

Profiel link
Maak de link naar je profiel zo makkelijk mogelijk. Geen code maar gewoon je naam.

Samenvatting
Wat zijn belangrijke drijfveren en interesses voor jou? Wat zijn je kernactiviteiten? Als je zzp’er bent: wat heb je anderen te bieden?

Specialiteiten
Wat zijn jouw specialiteiten? Timemanagement? Notuleren? Dat je juist onder druk beter presteert?

Taal
Beslis of je je tekst in het Engels of Nederlands wilt. Werk je veel met buitenlandse contacten dan is Engels wel zo handig.

Werkzaamheden
Vertel niet alleen waar je werkt maar ook wat je er precies doet. Vanaf de eerste tot de laatste baan.

Aanbevelen
Je kunt (oud)collega’s, studiegenoten of bijvoorbeeld leveranciers aanbevelen als ze ook op LinkedIn staan. Vaak leidt dit ertoe dat anderen jou gaan aanbevelen.

Anderen toevoegen als contact
Je kunt anderen uitnodigen en ze in je netwerk opnemen, maar doe dit niet met de standaarduitnodiging die LinkedIn klaar heeft staan voor je. Maak het persoonlijker dan dat.

Verzoek afwijzen
Als je een verzoek krijgt van iemand die je niet kent, klik dan niet op ‘I don’t know this user’, maar maak gebruik van de archiefknop.

LinkedIn.com
Slim netwerken

E-book: Update jezelf door netwerken (gratis)
Tips voor veilig gebruik social media
Training: Versterk je performance
Workshop: Tips en tricks voor LinkedIn

Reageer op dit artikel